"Trafikplan för Linköpings innerstad", så heter den 72 sidor digra luntan som snart ställs ut på stadsbiblioteket och på kommunens hemsida. Under perioden 27 juni–17 september går det att titta på förslaget och lämna synpunkter.
Trafikplanen var ute på samråd redan 2017, men processen avstannade i väntan på ett beslut om Ostlänken. Nu väljer kommunen att gå vidare med planen trots att det beslutet dröjer, med brasklappen att planen kan behöva ses över när järnvägsläget klarnar.
Huvudtemat i trafikplanen är att fotgängare och cyklister ska prioriteras i innerstaden. I andra hand kommer kollektivtrafiken och i tredje hand bilarna. Målet är att andelen resor som görs med bil ska minska från 64 till 40 procent, medan cykelandelen ska öka från 24 till 40 och kollektivtrafiken från 11 till 20 procent.
Den förändringen är bland annat tänkt att ske tack vare bättre cykelvägar och kollektivtrafik, men även genom att begränsa framkomlighet med bil på en del gator.
Utgångspunkten är att Linköpings befolkning kommer att öka från dagens 165 000 till 200 000 och att de föreslagna åtgärderna ska införas successivt under de närmaste 30 åren.
Här är några av punkterna i trafikplanen:
* Hela Storgatan förvandlas till gågata.
* Busstrafik och cykelstråk flyttas från Storgatan till Drottninggatan, som byggs om till kollektivtrafikgata och cykelbana. Genomfartstrafik för bilar stoppas på Drottninggatan.
* Fler broar för fotgängare och cyklister över Stångån.
* Fler cykelparkeringar.
* En del kantstensparkeringar för bilar kan tas bort och de som blir kvar reserveras för personer med funktionsnedsättning, lastplatser, korttidsangöring och taxiplatser.
I trafikplanen står det att bilen fortsatt har en viktig roll i transportsystemet och att viktiga målpunkter i staden måste kunna nås med bil. Men det poängteras att bilen är ett utrymmeskrävande transportslag som behöver minska sin andel av den offentliga ytan, särskilt i innerstaden. Framför allt vill man minska de bilresor som inte ska till innerstaden utan bara kör igenom.
Järnvägsgatans och Hamngatans framtid diskuteras i planen. På längre sikt kan de behöva "omgestaltas till lugnare stadsgator med mindre trafikmängder för att inte bli barriärer mellan den gamla stadskärnan och utvecklingen på Stångebro och nya resecentrum".