Ljungsbros nuvarande brandstation byggdes av Cloetta på 1950-talet och bemannades på den tiden av anställda vid fabriken.
Stationen uppfyller inte dagens krav på arbetsmiljö och är för trång för dagens brandbilar. Den anses dessutom vara olämpligt placerad. Fordonen måste köra genom Ljungsbros centrum när det är olyckor på riksväg 34. Dessutom tar det lång tid att inställa sig för de deltidsbrandmän som kör från Berg.
Den nya räddningsstationen ska ligga vid Blåsvädret, med närhet till såväl riksväg 34 som till Berg och Ljungsbro. En detaljplan har tagits fram och den är fram till 17 januari ute på samråd för att samla in synpunkter.
Den nya stationen får två våningar och en byggnadsarea på 700 kvadratmeter, med möjlighet att utöka till cirka 1 300 kvadratmeter i framtiden.
För tre år sedan öppnades en tillfällig ristipp just där den nya brandstationen planeras. Detta skedde efter en livlig diskussion sedan samhällets tidigare ristipp stängts.
När räddningsstationen byggs måste tippen flyttas. Tekniska verken för diskussioner med kommunen för att hitta en ny plats.
– Vår målsättning är absolut att ha en ristipp i Ljungsbro även fortsättningsvis. Men det är viktigt att hitta rätt plats. Problemet med ristippar är att det tippas mycket annat än ris där. Vi vill därför inte att platsen ska vara för undanskymd, säger Liselott Myrbråten, affärsområdeschef på Tekniska verken.
Går det inte att ha kameraövervakning?
– Vi utreder det. Men det är svårt att få tillstånd till kameror när det handlar om att förhindra nedskräpning.