I morgon tisdag landar en så kallad fördjupad översiktsplan för Malmslätt på kommunstyrelsens bord. Det är en diger handling på över 100 sidor. Om politikerna ger sitt godkännande ska den under våren ut på samråd, vilket innebär att medborgare och berörda myndigheter får en chans att tycka till.
Översiktsplanen drar upp riktlinjerna för hur Malmslätt ska utvecklas under de närmaste decennierna. Det handlar bland annat om 900–1 100 bostäder, men också om en hel del annat. Några punkter ur planen:
* Pendeltågsstopp vid Flygvapenmuseum. Tågen har inte stannat i Malmslätt sedan 1968, men nu planeras det för pendeltrafik. Det är en fråga som även Region Östergötland driver.
* 400–500 bostäder längs nya Ledbergsvägen, inklusive Kärna centrum.
* 350–450 bostäder, främst småhus, väster om Björkliden. Här föreslås även en F-6 skola för 450 elever, idrottshall, förskolor och äldreboende.
* 60–70 småhus öster om Tokarp.
* 20–30 bostäder öster om hembygdsgården.
* En ny förbindelse mellan Gamla- och Nya Ledbergsvägen. Gamla Ledbergsvägen rätas ut mellan Kärna skola och Kärna centrum.
Planen innehåller två stora osäkerhetsmoment. Dels undersöker Trafikverket – i samband med Ostlänksutredningen – hur en ny stambana ska passera genom eller förbi Malmslätt. Dels har kommunen och försvaret olika åsikter om var det går att bygga bostäder av hänsyn till flygbullret.
Försvarsmakten utgår från de bullerregler som finns i Malmens nuvarande miljötillstånd. Där gäller ett maxvärde för bullertoppar på 80 dB och med den gränsen går det i stort sett inte att bygga bostäder någonstans i Malmslätt.
Kommunen hävdar å sin sida att det är den relativt nya trafikbullerförordningen som ska gälla. Förordningen säger att medelbullret får uppgå till högst 55 dB, och med den gränsen kan man tillåta bostäder i stora delar av Malmslätt.
Försvarsmakten har påbörjat processen för ett nytt miljötillstånd och när det är färdigt väntas läget ha klarnat.
Kommunalrådet Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, är övertygad om att frågan om bullergränserna kommer att lösas på ett bra sätt.
– Försvaret och Linköping har utvecklats hand i hand i mer än 100 år. Det är klart att vi måste kunna fortsätta med det. Vi är oerhört måna om att försvaret ska finnas kvar och utvecklas i Linköping – det är en angelägenhet inte bara för Linköping utan för hela landet. Men vi som kommun måste också kunna utvecklas.
– Försvarsmakten har ju i grunden inget emot att det byggs fler bostäder. Det är regelverket som tvingar in dem i en situation där ytterligare bostäder kan innebära inskränkningar för flygverksamheten. Det är dags att staten tar tag i den här frågan. Att det inte skulle gå att bygga bostäder i Malmslätt är ju uppenbart orimligt. Det skulle innebära att Malmslätt är olämplig som bostadsort och det tror jag inte att många skulle skriva under på.
Samrådet för Malmslätts fördjupade översiktsplan pågår mellan 12 april och 11 juni, med ett digitalt samrådsmöte 6 maj. Sedan är det tänkt att planen ska ställas ut under 2022 för att slutligen kunna antas 2023.
Muharrem Demirok räknar med att de första bostäderna kan börja byggas 2025 eller 2026.
– Jag tror att det kan rulla på ganska snabbt. Malmslätt är ju ett populärt och stadsnära område. När vi dessutom kan koppla på en pendeltågsstation innebär det fantastiska möjligheter.