År 2060 kommer Linköping att ha cirka 250 000 invånare, enligt kommunens prognos. Det är cirka 85 000 fler än i dag. Ungefär hälften av de nya invånarna väntas flytta in i det som kommunen kallar ytterstaden – det vill säga tätorten Linköping med undantag för innerstaden.
För att ta sig an utmaningarna som en sådan befolkningsökning medför har kommunen arbetat fram en särskild ytterstadsplan, ett tillägg till översiktsplanen som klubbades för elva år sedan. Planen är under sommaren utställd på stadsbiblioteket och på kommunens hemsida för att Linköpingsborna ska få en chans att tycka till om förslagen.
Mellan 20 000 och 25 000 bostäder kommer att byggas i ytterstaden fram till 2060, enligt kommunens bedömning. Framför allt ska detta ske vid det som i planen kallas noder och urbana stråk. Det innebär stadsdelscentrum som till exempel Ekholmen och Skäggetorp/Tornby (de båda stadsdelarna ska byggas ihop tätare med varandra) och vägar som Vistvägen och Brokindsleden.
Två nya stadsdelar planeras under 40-årsperioden: Djurgården och Kallerstad. De byggs delvis på jordbruksmark, vilket i planen motiveras med att "dessa lägen är av en stor strategisk betydelse för långsiktigt hållbar stadsutveckling i Linköping och ianspråktagandet bedöms utgöra ett väsentligt samhällsintresse".
Ett par andra områden med jordbruksmark som pekades ut som bostadsområden i den elva år gamla översiktsplanen ska däremot inte bebyggas, enligt ytterstadsplanen – åtminstone inte före 2060. Det rör sig om mark söder om Ullstämma och öster om Tallboda.
De södra och västra delarna av Tornby föreslås omvandlas till en blandstad med inslag av bostäder. Detsamma gäller västra Torvinge.
Yttre ringen (Y-ringen) kan på sikt flyttas utåt, enligt planförslaget. Genomfartstrafiken skulle då begränsas på Universitetsvägen/Olaus Magnus väg, Söderleden mellan Vistvägen och Ödegårdsgatan samt på Industrigatan mellan Vallarondellen och Grenadjärgatan. Innanför den utvidgade Y-ringen ska hastighetsgränsen sänkas till 40 kilometer i timmen. På bostadsgator ska det vara högst 30 km/tim.
Flera nya vägar kan bli aktuella under den kommande 40-årsperioden. Det rör sig om den så kallade Torvingeleden mellan Mörtlösarondellen och väg 35 öster om flygplatsen, Emmalundsförbindelsen mellan Brokindsleden och väg 35 samt en väg mellan Nya Ledbergsvägen och Ullevi trafikplats.
Längs Y-ringen och på infartslederna är inriktningen att stomlinjerna alltid ska ha ett eget körfält. Men enligt ytterstadsplanen kan kapaciteten i kollektivtrafiken ändå komma att slå i taket på bland annat Vistvägen och Kunskapslänken. Då kan det bli aktuellt att satsa på spårvagnar.
Befintliga parker och stadsnära natur- och friluftsområden ska bevaras, enligt förslaget. Parker som anläggs i nya stadsdelar ska vara minst ett hektar stora. Ett nytt natur- och friluftsområde kan komma att anläggas vid den före detta lertäkten i Kallerstad.
Utbyggnaden av Linköpings så kallade cykellänkar – de nästan fem meter breda gång- och cykelvägarna – föreslås fortsätta. Bland annat nämns Vistvägen, Söderleden, Tornbyvägen, Bergsvägen, Industrigatan, Lambohov–Ryd/Skäggetorp, Tinnerö, Malmslätt, Ekängen och Tallboda.
Utställningsperioden för den nya ytterstadsplanen varar till och med 29 augusti.