Planen: Bilarna får maka på sig

Det ska bli lättare att ta sig till och från resecentrum för fotgängare, cyklister och bussresenärer. Kommunen vill bland annat införa en bussfil längs delar av Järnvägsgatan.

Foto: Per Olsson

LINKÖPING2016-11-16 17:08

Kommunalrådet Elias Aguirre (S) vill dessutom göra ändringar i trafiksignalerna, det vill säga göra övergångsställena bättre, på Järnvägsgatan.

– Ändringar i trafiksignaler skulle innebära en ökad framkomlighet för bussar, trafikljusen ska fungera på ett sätt som gynnar kollektivtrafik och gående. Som det är nu lyser det ofta grönt för bussar och fotgängare samtidigt, vilket skapar onödig förvirring, säger Aguirre och fortsätter:

– Över 15 000 östgötar reser från resecentrum varje dag på väg till skola eller arbete. Nästan alla kommer eller lämnar med buss, cykel eller till fots. Det är viktigt att göra det enklare för dem att ta sig fram. Det här är en satsning på Linköping som länets viktigaste arbetsplats.

Aguirre, som är ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, är medveten om att det tilltänkta körfältet för bussar kommer innebära en mer begränsad framkomlighet för bilar längs med Järnvägsgatan. Det försvarar han med att lyfta fram en åtgärd föreslagen av den förra kommunstyrelsen.

– Sedan den förra styrande majoriteten drev igenom liknande förändringar på Hamngatan har biltrafiken på Järnvägsgatan minskat med 1800 bilar per dygn, berättar Elias Aguirre (S).

Han menar att det har gett det nuvarande styret i kommunen både en tro på liknande åtgärder och mer handligsutrymme, då biltrafiken har reducerats ganska rejält på Järnvägsgatan. Aguirre hymlar inte heller kring vad som är det långsiktiga målet med den utredning som gjorts för att ta fram dessa förslag.

– I det långa loppet är givetvis målet att minska biltrafiken inne i stan och få fler människor att välja andra transportmedel. Helst villl vi ju att så många som möjligt väljer att cykla eller gå till arbetet eller skolan, det är det absolut bästa för miljön, säger han.

I kommunens utredning föreslås också nya cykelbanor på Järnvägsavenyn och en bättre cykelväg längs Järnvägsgatan. Detta är tillsammans med den planerade bussfilen förslag till större förändringar som tar några år att genomföra.

Kommunens samhällsbyggnadsnämnd hade under onsdagseftermiddagen sammanträde där de beslutade att starta förprojektering av projektet på Järnvägsgatan. Det innebär att man ska se över kostnader och om det över huvud taget är möjligt att genomföra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!