Personalen inte tillfrågad i kommunens kontroll

Efter klagomål om brister på Attendos äldreboende Brushanen gjorde kommunen en kontroll av verksamheten. Uppfattningen om sättet kontrollen utfördes på går isär.

Mikael Sanfridson (S) och Liselotte Fager (KD), vice ordförande och ordförande i äldrenämnden.

Mikael Sanfridson (S) och Liselotte Fager (KD), vice ordförande och ordförande i äldrenämnden.

Foto: Montage

Linköping2020-10-28 18:00

En del av klagomålen som vi skriver om, har också skickats till social- och omsorgsförvaltningen. Susanna Lundstedt är förvaltningens biträdande chef. 

– Vi hanterade inkomna synpunkter utifrån förvaltningens rutiner. Attendos verksamhetsledning har fått svara på synpunkterna och beskriva vilka åtgärder som vidtagits. Vi fick ett bra och grundligt svar, säger Susanna Lundstedt.

Har ni pratat om klagomålen med personal eller med de äldre och deras anhöriga?

– Nej, inte vid det här tillfället. 

Vid vilket tillfälle har ni pratat med alla på Brushanen?

– Vi har inte talat med alla vid de uppföljningar som vi hittills har gjort.

Vi har sett svaret från Attendo. Samma ledning som kritiseras har svarat på kritiken. Vissa misstag/brister har erkänts och förklarats, men inte allt. I vissa fall hänvisar ledningen till sekretess. 

Är det vanligt att bara ledningen kommer till tals?  

– Det är verksamhetsledningen som måste förklara och åtgärda problem. Vi har varit nöjda med svaret och med beskrivningen av de planerade åtgärderna. 

Har ni följt upp det?

– Nej, inte specifikt dessa åtgärder, men vi har en pågående uppföljning utifrån den avtalsuppföljning som gjordes sex månader efter Attendos avtalsstart.

Känner politiker till att det finns dessa klagomål?

– Ja, vi har berättat det i stora drag.

Liselotte Fager (KD) och Mikael Sanfridson (S) är ordförande, respektive vice ordförande i äldrenämnden. Och ja, de känner till kritiken. Liselotte Fager anser att man har kontroll över situationen på Brushanen, medan Mikael Sanfridson inte tycker det. Därför har han tagit ledamotsinitiativ och skrivit ett förslag om att förstärka uppföljningen inom äldreomsorgen.

– Vi vill att social- och omsorgsförvaltningen redovisar samtliga uppmärksammade brister inom äldreomsorgen till nämnden, varje månad. Samtliga åtgärder som vidtas för att rätta till bristerna och de resultat som uppnås ska också redovisas. Efterlevnaden av kraven i avtalen i äldreomsorgen på individ och enhetsnivå bör också redovisas för nämnden, säger Mikael Sanfridson. 

Än så länge har han inte fått något svar på sitt förslag. 

– Jag undrar hur länge de äldre ska behöva vänta på förbättringar. Jag upplever att ordförande inte tar kritiken på allvar och att ordförande ställer sig på företagets sida. Vi som kommun måste visa att kvalitet i omsorgen är viktig. 

Han ifrågasätter sättet hur alliansen undersökt klagomålen.

– När man gör en samlad bedömning måste man prata med alla, säger Mikael Sanfridson.

Liselotte Fager har en annan uppfattning.

– Förvaltningen har en enhet som arbetar med uppföljningar. Uppföljning och arbete med genomförandeplaner är ett av de viktigaste arbetssätten vi har för att öka kvalitet. Vid klagomål hanterar förvaltningen det från fall till fall och jag har fullt förtroende för det arbete som görs. Självklart ska varje klagomål tas på allvar.

Enligt Liselotte Fager görs djupare kontroller om det kommer klagomål om svåra fall eller förhållanden. 

Hur är det när det gäller Brushanen?

– Förvaltningen har kontroll över situationen och har fått svar på synpunkter som har inkommit. Vi har ögonen på Brushanen och det pågår ett arbete för att ställa allt till rätta. För oss är kvalitet i äldreomsorgen viktigt.

Oppositionen anser att alla borde tillfrågas om situationen, inte bara chefer?

– Vi har en uppföljning när flera kan komma till tals.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!