I brevet, adresserat till äldrenämnden, beskriver personalen att de är kraftigt underbemannade, missnöjda med verksamhetschefen och att äldre dör ensamma eftersom vak inte sätts in.
– Det här är givetvis oroande. Det är en allvarsam skrivelse som sticker ut, säger Liselott Fager (KD), ordförande i äldrenämnden.
Enligt Fager utreder förvaltningen klagomålen på Valla Park. I nuläget väntar kommunen på en återkoppling från Attendo.
– Det är viktigt att vi går till botten med den här typen av allvarsam kritik, säger Liselott Fager.
I avtalet mellan Valla Park och Linköpings kommun står det att utföraren ska "garantera att det finns personal för att säkerställa kvalificerad vård och omsorg i livets slutskede”. Att sätta in extrapersonal som kan sitta vak när en person är döende är en viktig del av verksamheten, säger Liselott Fager.
Men enligt personalen görs det sällan på Valla Park. Vid ett av de senaste dödsfallen hann de anställda bara sköta munvård och vända på den döende.
Är det här kvalificerad vård och omsorg i livets slutskede?
– Att finnas i livets slutskede är en jätteviktig del i vård- och omsorg. Man ska kunna avsluta sitt liv med värdighet. Då bör vi säkra att man får ett så bra avslut som man kan få, säger Liselott Fager.
Hur säkrar ni det?
– Vi har en uppföljningsenhet som gör kontroller av vår verksamhet. Nu ska det här klagomålet kontrolleras.
2019 fick boendet skarp kritik från Ivo för att verksamheten var underbemannad. Nu vittnar personalen om exakt samma sak igen. Tycker du att kommunens uppföljningsverksamhet fungerar bra?
– Jag utesluter inte att vi skulle behöva ett större arbete och fokus kring att följa upp verksamheten på boendena, så att vi kan vara säkra på att kommunen faktiskt får det vi beställt av utförarna. Först när vi upptäcker brister kan vi förbättra verksamheten.
Liselotte Fager påpekar att hon de senaste åren varit i kontakt med flera anhöriga på Valla Park som tycker att närstående fått god vård och omsorg. Boendet har inte någon avvikande mängd avvikelser och klagomål från anhöriga.
– Personalen gör ett fantastiskt jobb. Vi har inga signaler från anhöriga om att omsorgen brustit, utan klagomålen verkar handla om ett ledarskap som inte fungerar. Och det kan vara nog så allvarsamt. Vi behöver ha en personal som trivs, mår bra och stannar. Det bör varje arbetsgivare värna om.