FÖRSENAD? Rapportera till Väntekartan på mobilen!
– Linköping - Norrköping är det stora stråket, en tredjedel av all vår trafik går däremellan, säger Sylvia Rydström, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Östgötatrafiken kan peka ut enstaka platser där tåg och buss får mest problem under vintertid.
– Kända områden är Kolmården och Svärtinge där det är besvärligt med backarna.
Var god dröj
Varje år genomförs 26 miljoner resor med Östgötatrafiken. Det görs ingen mätning på förseningarna men däremot mäts de avgångar som ställs in helt och hållet. För två år sedan ställde Östgötatrafiken in mer än var tredje tåg i Östergötland under december. Förra året blev det en betydligt mildare vinter och 99 procent av avgångarna kunde genomföras under samma månad.
Den största pendlingstrafiken är mellan Linköping och Norrköping och de stationer där väntetiden generellt blir längst och som drabbar majoriteten av pendlarna.
Pendlarna blir fler med åren. Den senaste statistiken är från 2010 men då pendlade 16 608 personer till Linköping från andra kommuner varje arbetsdag. En ökning med omkring 500 personer jämfört med två år tidigare. Utpendlingen samma år, alltså de som bor i Linköping men som pendlade till någon annan kommun var 10 265 personer, också det ökning med omkring 400 personer.
För att hjälpa alla dessa människor att komma till jobbet har Östgötatrafiken förberett sig annorlunda inför den här vintern.
– Vi har våra verkstäder i Linköping och Motala igång och på verkstaden i Norrköping jobbar de just nu treskift för att hinna med, säger Sylvia Rydström.
Kö till verkstäder
Men det är trångt, både på verkstaden och på spåren. Verkstäderna lagar och underhåller tågen åt flera tågoperatörer och en dela av förseningarna beror också på trängsel.
– När det är moddigt måste vi sänka farten vilket medför förseningar men vi har också förseningar när det blir trångt på spåren, tåg hamnar efter varandra.
Östgötatrafikens expressbussar är mer pålitliga eftersom bussresorna mellan Linköping och Norrköping görs på E4 där snöröjningen prioriteras högt. En del förberedelser görs också för att rusta inför ett snöoväder.
– På bussidan skiftas alla däck till grövre mönster och en del körs med dubbdäck sedan har vi möten med de som snöröjer för att förbereda oss. Våra tåg gås igenom lite extra inför vintern för att klara av smågrejer innan vintern kommer.
Fler avgångar har redan blivit försenade men än så länge är det få tåg som helt har fått ställas in.
– Förseningarna hittills beror mest på att det är trångt på spåren och än så länge har vi haft inställt i de östra delarna av länet där det har kommit mer snö, säger Sylvia Rydström.
Värre är det för stadsbussarna som gärna ställer sig på tvären, eller som fastnar i någon uppförsbacke. Där kör, som Corren tidigare rapporterat om, bussarna sedan en tid tillbaka helt tidtabellöst.