Det är Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som genomför en undersökning tillsammans med bland annat Svenska Parkeringsföreningen, Svepark.
–Vi hoppas på att vara klara med alla intervjuer till slutet av november. Det beror dock lite på yttre omständigheter, om folk har tid att stanna och prata eller inte, säger Malin Henriksson, forskare på VTI.
VTI har valt att lägga fokus vid vad parkeringsmöjligheter betyder för människor och varför de väljer bilen snarare än hur de kan få dem att sluta ta den till jobbet.
– Det finns inte så mycket forskning på det här sedan innan. Vi vet vad det kostar och hur bilanvändandet kan påverka miljön, men hur människor tänker när de parkerar vet vi inte riktigt, säger Malin Henriksson.
Hon fortsätter.
– Det är ett explorativt projekt för att skapa kunskap som vi hoppas kan komma att bidra till nya tankesätt för framtiden.
Trots att inte alla de planerade intervjuerna är genomförda har Malin Henriksson intrycket att de flesta trafikanterna gör det som är rationellt bäst utifrån den situation de befinner sig i.
– Eftersom vi inte analyserat materialet än är det svårt att säga, men det handlar mycket om vardagspusslet. Hur man ska hinna lämna på dagis och samtidigt hinna till jobbet i tid. De som använder bilen mycket tycks också vara de som har många saker planerade.
Till viss del följer resultatet det som kan antas om parkeringsvanor, men sedan finns det även det som överraskat forskarna.
– Vi har sett att många hittar lösningar där både bilen och kollektivtrafiken får plats, och även cykeln för de som bor innanför stadsgränsen. Det är inte bara svart eller vitt utan många tycker om att åka kollektivt också. Ibland fungerar det och ibland gör det inte det, då kan det bli bilen istället, säger Malin Henriksson.
Att det blev just Linköping som fick stå som mall för undersökningen har sin förklaring.
– Det är klart att allt som utgår från en plats blir platsspecifikt, men Linköping är en mellanstor stad likt många andra, därför tror vi att det kan ge input till andra städer också. Vi tror att Linköping är en bra utgångspunkt.
Resultatet från undersökningen kommer att presenteras vid en nationell parkeringskonferens som kommer att hållas i Linköping i slutet av maj nästa år.