På grund av coronapandemin genomfördes SM i Ung företagsamhet i år digitalt. Tisdagens prisutdelning direktsändes på Facebook där bland andra prins Daniel, näringsminister Ibrahim Baylan och youtubern Margaux Dietz deltog.
Och det mest prestigefulla priset gick alltså till tre elever från Katedralskolan.
CAN Marketing UF består av Emelie Andersson, Eric Carlqvist och Oscar Nyman som med sitt företag vill förbättra utomhusmiljön i Sverige genom att renovera papperskorgar och erbjuda marknadsföring på dem. Man riktar sig både till kommuner, som får möjlighet att sprida sina budskap på papperskorgarna, och till företag som erbjuds reklamplats.
– Vi renoverar inte bara papperskorgar, vi renoverar samhället, säger Oscar Nyman, vd på CAN Marketing UF, i ett pressmeddelande.
Juryns motivering löd:
"Ett innovativt företag som haft förmågan att finna en affärsmöjlighet som hela tiden stirrat oss i ansiktet. Med mod och kämpaglöd har de tagit sig an ett område där alla blir vinnare. Er kommer vi se överallt. Ert företag slänger man inte i papperskorgen."
CAN Marketing, som också tog hem kategorin Årets tjänst, får nu representera Sverige vid sommarens EM i Ung företagsamhet.
– Det är alltid inspirerande att ta del av UF-företagens innovationer och se elever utvecklas. I år mer än någonsin då framtiden är än mer beroende av fortsatt företagsamhet och entreprenörskap, säger Cecilia Nykvist, vd för Ung företagsamhet Sverige.