Papperskorgen: "Du är en miljöhjälte"

Papperskorgen Pantanova interagerar med personen som slänger skräp i den. Trots att det går tufft i pandemin tror Andreas Kihlman Ribeiro stenhårt på produkten.

Andreas Kihlman Ribeiro vid Pantanovas papperskorg i Galleria Gränden i Linköping.

Andreas Kihlman Ribeiro vid Pantanovas papperskorg i Galleria Gränden i Linköping.

Foto: Carl Holmqvist

Linköping2021-04-13 16:00

Linköpingskillen Andreas Kihlman Ribeiro, 28, är grundare och vd för Pantanova AB. Att han blivit entreprenör låter logiskt när han får beskriva sig själv. 

– Jag ser problem överallt och ser att man kan göra något på ett bättre sätt. Jag tror att jag varit så sen jag var liten. När jag får de tankarna så får jag oftast tunnelseende. Jag riktar in mig på det och antingen blir det något av det eller så blir det inte det, säger han.

Idéen till den interagerande papperskorgen Pantanova började med att Andreas Kihlman Ribeiros pappa behövde hjälp att marknadsföra sin nyöppnade restaurang.

– Jag insåg att han skulle behöva betala ganska mycket pengar för att marknadsföringen skulle få stor räckvidd i Linköping.

Lösningen kom Andreas Kihlman Ribeiro på när han var i Mjärdevi center.

– Jag insåg att alla använder papperskorgarna. Jag hade även lagt märke till alla digitala skyltar utomhus i exempelvis busskurer. Då tänkte jag att man skulle kunna kombinera dem på något sätt.

Resultatet blev en papperskorg som interagerar med personen som slänger skräp. Genom att bland annat säga "tack", ge info och erbjudanden.

Han beskriver att produkten Pantanova har två syften.

– Den ena är att se till att det är fräscht där den står och att vi bidrar till en bättre miljö. Den andra delen handlar om företagens interaktion med människor.

De har avtal med samarbetspartners för att få placera papperskorgen i deras varuhus, sedan knyter de avtal med andra företag som får marknadsföra sig via Pantanova. 

De första interaktiva papperskorgarna placerades ut i Linköping 2018. Idag finns de i fler städer, exempelvis Stockholm.

Pandemin, som påverkat många branscher negativt, har även slagit mot Pantanova. På de platser där antalet besökare minskat har användandet av papperskorgen minskat. Men Andreas Kihlman Ribeiro har en stark tro på produkten. 

– Vi ser definitivt en framtid. Nu gäller det att tänka smart och göra strategiska beslut. Planen från början var att få ut så många papperskorgar det bara går på så kort tid som möjligt. Det kan vi inte göra i dagsläget. 

Genom papperskorgen har de också samarbetat med Regionen och Linköpings kommun för att sprida ut samhällsinformation i syfte att minska smittspridningen.

– Det kändes väldigt bra, säger Andreas Kihlman Ribeiro och hintar om fler innovationer i framtiden.

Pantanova AB

Namnet: Ihopslagning av panta och nova. Panta = ge något & få något i utbyte. Nova = latin för “något nytt”. 

Grundades: 2016

Finns i städerna: Stockholm, Göteborg, Västerås, Linköping, Norrköping, Nyköping, Örebro, Motala. 

Befattningshavare: Vd:n Andreas Kihlman Ribeiro, styrelseledamot Ahmad Arabi och styrelseledamot Amjad Mahmoud.

Anställda: två personer. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!