Paketstölden: Kunderna får ersättning

Posten tar ansvar för de stulna paketen.

Foto: Mikael Svensson

Linköping2014-06-23 12:15

– Kunderna kommer att få ersättning efter inbrottet. Vi har kollinummer på alla försändelser och därför har vi också kontroll på vart försändelserna skulle och vilken typ av försändelser det var, säger Kenneth Storm, chef för Post nords ombudsnät i Södra Sverige.

Han säger också att inbrott inträffar, men han anser inte att det är speciellt vanligt. Det var Ica-butiken i Malmslätt som utattes för inbrott natten till måndag. Butiken är också ombud för Posten och har paketutlämning. Tjuvarna fick med sig två väskor med paket. Enligt Correns uppgifter fanns flera försändelser skickade med postförskott vid tillfället för inbrottet, men det vill ingen bekräfta.

– Det finns alltid paket som skickats med postförskott i omlopp. Men det är absolut inget som säger att innehållet är mer värdefullt än i någon annan försändelse, säger Kenneth Storm.

Posten ställer vissa krav på handlarna som är ombud.

– Det är flera säkerhetsrutiner som vi har. Bland annat kräver vi att paketen ska förvaras på ett sätt så att kunderna inte kan komma åt paketen allt för lätt.

Varför finns inga krav på att paketen ska hållas inlåsta?

– Vi arbetar tillsammans med handlarna för att få så bra säkerhet som möjligt kring hanteringen, säger Kenneth Storm.

Hur ska kunderna göra för att få ersättning?

– De kommer inte att få något meddelande från oss. Men de som kommer till utlämningen och får veta att deras paket är försvunnet kommer att få information om hur de ska göra för att få ersättning. De ska vända sig till vårt kundcenter med en reklamation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om