– Det är betydligt mer jobb för alla på Postnord. Det är fler paket och kopiösa mängder julkort som ska delas ut. Vi behöver vara fler och jobba längre dagar. Men vi planerar för det och tar in en hel del vikarier så vi lyckas sprida all julglädje i tid, säger produktionsområdeschefen Roinne Asp.
Under den senaste tiden har Postnord fått utstå massiv kritik efter flera fall av skadade och försvunna paket. Kritiken kulminerade efter rapporterar om vårdslös hantering av paket på Arlanda flygplats. Situationen ledde till att Postnords terminalchef Peter Hesslin myntade uttrycket "fraktinfarkt" för att skildra överbelastningen i terminalen. Roinne Asp i Linköping kan förstå reaktionerna från människor vars paket försvinner eller går sönder men tycker att kritiken är orättvis.
– Det har skett ett par incidenter där det har blivit fel, det är vi inte nöjda med. Men överlag håller vi en god kvalité. Man får inte glömma bort att vi besöker alla hushåll och levererar mängder med paket åt företag, varje dag. Det är väldigt sällan några klagomål så i stort tycker jag våra anställda gör ett kalasjobb.
Ute på golvet har brevbärarna fullt upp. Många berättar att de ska leverera fem gånger så mycket post som under en vanlig dag.
– Det är absolut mycket mer. Man får jobba snabbare, och längre dagar under hela december men vi är väl förberedda och får hjälp av våra julvikarier som gör ett kanonjobb. Man får energi av tanken att varje enskilt julkort gör någon väldigt glad, säger brevbäraren Erik Zetterberg.