Tier är ett av fyra företag som hyr ut elsparkcyklar i Linköping – de andra är Qick, Voi och Ryde.
Tier etablerade sig i staden 2021 och har i dag drygt 500 elsparkcyklar för uthyrning. Men den sista juli lämnar företaget Linköping.
Orsaken som Tier uppger är att man måste betala 1 460 kronor om året för varje cykel i så kallad markupplåtelseavgift.
– Det är en av de högsta avgifterna i Sverige. Det är till och med lite mer än i Stockholm och Göteborg och betydligt mer än nivåerna ute i Europa, säger Dan Nerén.
Sedan starten 2021 har Tiers elsparkcyklar i Linköping körts 727 000 kilometer, fördelat på 462 000 resor.
– Vi har haft en väldigt god relation med kommunen och med invånarna. Vårt enda problem är avgiften och vi hoppas kunna komma tillbaka en dag, säger Nerén.
Tier har tidigare lämnat Stockholm, Malmö, Västerås och Karlstad av samma orsak. Malmö tar ut den högsta avgiften, 2 056 kronor, men det finns också kommuner som inte tar betalt alls – som Eskilstuna, Växjö och Lidköping.
Vad vore en rimlig avgift i Linköping, enligt dig?
– Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga Norrköpings nivå. De tar 900 kronor. Vi har inget emot att betala en avgift, vi vill göra rätt för oss, säger Dan Nerén.
Niklas Engström, chef på stadsmiljöavdelningen, säger att kommunen jämfört sina markupplåtelseavgifter med andra liknande städer.
– Vi ligger ungefär i mitten. Vi är inte billigast och inte dyrast, säger han.
Uthyrningen av elsparkcyklar har gått ner de senaste åren. Dan Nerén ser två orsaker.
– Dels är det parkeringsförordningen som infördes 2022. Då gick man från fri parkering till att man – om inte städerna gör undantag – endast får parkera i cykelställ eller andra dedikerade ytor. Bäst blev det i städer som Göteborg, Borås och Varberg som valde en hybridmodell, med fast parkering i citykärnan och friare i ytterområdena.
– Den andra orsaken är höga markupplåtelseavgifter som gör att bolagen behövt höja priserna. Under en period handlade det väldigt mycket om tillväxt och marknadsandelar. Under de senaste åren har alla företag tvingats fokusera alltmer på lönsamhet. Då blir det så att man inte är kvar där det inte bär sig, säger Dan Nerén.
Nerén menar att elsparkcyklar och kollektivtrafik bidrar till att en stad som Linköping kan nå sina klimatmål.
– Därför bör stadens reglering och avgifter vara i linje med den målbilden, säger han.