Man brukar säga att det enda som är säkert i livet är döden och skatterna. Men frågan är om inte förseningar i lokaltrafiken vid snöväder också borde kvala in på den listan.
För när snön kom nu i veckan, så kom förseningarna som ett brev på posten. Och det får pendlarna till viss del lov att acceptera, enligt Östgötatrafikens kommunikationschef Sylvia Rydström:
– Störningar blir det garanterat. Lika naturligt som vintern kommer, lika förberedda får pendlarna vara på att det blir förseningar. Allt tar helt enkelt längre tid när det är vinter och dåligt väglag.
Nya möten
Ändå har både Östgötatrafiken och och Trafikverket vidtagit åtgärder sedan vargavintrarna 2009 och 2010.
– Det är bara att erkänna att vårt arbete då var ett misslyckande, säger Jonas Bruce, Trafikverkets sektionschef för underhåll av spår och vägar i Östergötland.
Trafikverket har köpt in fler maskiner för att hålla spåren redan. Östgötatrafiken och Trafikverket har också börjat satsa på att hålla återkommande möten med väghållare och trafikbolag.
– Vi träffar väghållarna i Linköping, Norrköping och Motala inför vintern och pratar om hur skötseln planeras, säger Sylvia Rydström.
– Framför allt har det gett oss snabba ingångar till rätt personer när vädret väl slår till.
På mötena går deltagarna bland annat igenom särskilt besvärliga vägsträckor. Som Lasarettsbacken i Linköping, ett ställe där bussar lätt blir stående.
Mentala förberedelser
Om vädret blir särskilt hårt kallar Trafikverket till veckomöten med sina entreprenörer samt bolagen som trafikerar spåren, som Östgötatrafiken och SJ. Detta för att kunna samordna snöröjningen och annat underhåll på ett bra sätt.
– Det kan exempelvis handla om att man behöver flytta stillastående tåg för att kunna röja en bangård, förklarar Trafikverkets Jonas Bruce.
Enligt Sylvia Rydström handlar förberedelserna också om en mental beredskap hos de anställda.
– Alla ska vara beredda på att extrapersonal sätts in om det blir besvärligt väglag, eller att personalen får komma tidigare för att starta och värma bussarna, sådana saker.
Information viktigast
Annars anser både Östgötatrafiken och Trafikverket att information är A och O.
– Det är ju så att man aldrig kan räkna med att allt flyter friktionsfritt när det är vinter. Men då blir det än viktigare att se till att resenärerna får bra information, helst redan innan de ger sig ut, så att de kan välja att kanske ta bilen eller rentav stanna hemma om det är riktigt dåligt väder, säger Jonas Bruce.
Östgötatrafiken satsar sedan ett år tillbaka på särskilda trafikinformatör, som jobbar med att informera resenärerna om trafikläget via press, webb och social medier.
– Dessutom kan våra resenärer prenumerera på sin egen buss eller sitt pendeltåg via Östgötatrafikens hemsida, och se om de går i tid, säger Sylvia Rydström.
Därför välkomnar hon också Correns satsning på Väntekartan.
– Generellt sett är allt som bidrar till att sprida information bra. Och om det i förlängningen hjälper oss och andra att förbättra oss så är det också bra.