”Otillräckligt åtgärdsprogram”

Alger Klasson och Britt-Marie Lindberg bor vid Hamngatan i Linköping med tät trafik utanför husknuten, särskilt morgon och kväll. De anser att kommunens åtgärdsprogram mot förorenade partiklar i luften är otillräckligt.

Foto: Diana Savina

Linköping2014-02-24 09:00

– Vi som bor här är bekymrade. Det görs alldeles för litet för att minska trafiken så att luften blir renare här. Det verkar mer som om kommunen vill klara sig från böter och förbud än att bry sig om oss boende, men balanserar ändå på gränsen för det tillåtna, säger de.

Alger Klasson och Britt-Marie Lindberg har länge engagerat sig för bättre luftkvalitet vid Hamngatan-Drottninggatan och ingår i den grupp som nu ger synpunkter på åtgärdsprogrammet för de boendes räkning.

Tänk långsiktigt

De tycker att åtgärdsprogrammet tar för litet hänsyn till vad som händer i framtiden när Resecentrum kommit till, nya bostäder byggts på Stångåns östra sida och på Folkungavallen. Och vad händer när riktvärdena skärps? Idag får partikelhalterna överskrida 50 mikrogram per kubikmeter luft under 35 dygn på ett år. Det skedde med sex dygn 2011 och hamnade precis på gränsen i fjol.

– Hur mycket trafiken minskar med förslagen framgår inte alls. Vi har 15 000 fordon per dygn idag, det behöver ned till 10 000 per dygn. Stora bussars däck river upp mer partiklar så det kan till och med bli sämre här med kollektivtrafikfält trots att de körs på biogas. Med fler bussar ökar också bullerproblemen, säger Alger Klasson.

Enkelrikta Hamngatan

Före pensioneringen var han universitetslektor i beteendevetenskapliga ämnen och Britt-Marie Lindberg jobbade i flera decennier på hyres- och arrendenämnden.

– Enkelrikta Hamngatan så att de som kör via Brokindsleden får passera här medan de som kommer från järnvägshållet tvingas ta andra vägar. Vi är inte bara oroliga för de partiklar som finns i utomhusluften utan också för dem som tränger in i lägenheterna via ventilationssystemen. Luftkvalitetsmätningar borde göras även inomhus, precis som med radon, säger hon.

Föreslår trängselskatt

De är kritiska till att mätningar av partiklar i utomhusluften bara sker på Hamngatan och att det endast görs statistiska beräkningar för andra gator i centrum. De är inte främmande för att Linköping ska införa trängselskatt tillsammans med billiga matarlinjer från p-platser i stadens ytterkanter.

– Det är kanske ett kontroversiellt förslag, men det kan räcka med en snäv zon runt innerstaden. Det ska kombineras med cirka fyra parkeringsnoder runt staden där bilister får parkera och ta buss in till centrum. Med täta turer som blir billiga, kanske till och med gratis, borde det slå väl ut, säger Alger Klasson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om