Under måndagen besökte delar av riksdagens trafikutskott Östergötland för att lyssna och lära. Delegationen åkte tåg från Stockholm till Norrköping för att besöka Luftfartsverket, därefter blev det hyrd buss till Linköping och länsstyrelsen.
Landshövding Elisabeth Nilsson tog emot och inledde med att påminna om att hennes myndighet måste få pengar för att kunna jobba med Ostlänken.
Karin Svensson Smith (MP), ordförande i Trafikutskottet, kommenterade detta med att alla landshövdingar vill ha pengar.
– Det här är århundradets största offentliga investering, att bygga ny stambana, där Ostlänken är en del, sa Karin Svensson Smith.
Länsstyrelsens inledande utredningar är i sammanhanget en liten kostnad. Det stora är vem som ska betala för allt som byggs.
Rälsen och järnvägsstationer finansieras av staten, en station för ett höghastighetståg ska till exempel ha 400 meter lång perrong.
Vill ha tunnel
Men det kommer att byggas väldigt mycket mer och där är det meningen att kommunerna ska bidra med pengar.
I Linköping finns dessutom den kostsamma viljan att gräva en tunnel.
För att lösa denna finansieringsknut tillsattes det som kallas Sverigeförhandlingen. Det är en statlig utredning som leds av HG Wessberg, han är huvudförhandlare och påbörjade sitt arbete redan under den förra regeringen. Han har en bakgrund som moderat politiker, men trots att arbetet inleddes under Alliansregeringen har allting rullat på efter maktskiftet förra hösten.
– Det är värt att betona att kring det här finns en väldigt stark politisk enighet, det är extremt viktigt att vara överens i sak när det gäller de här stora infrastrukturprojekten, kommenterade Jessica Rosencrantz (M) som är vice ordförande i Trafikutskottet.
Börjar på allvar
Hittills har HG Wessbergs arbete handlat om att samla in underlag, men den 1 februari ska förhandlingen börja på allvar.
– Sen är det viktigt att komma ihåg att Sverigeförhandlingens slutprodukt kommer att passera Sveriges riksdag i en eller annan form, påpekade Jessica Rosencrantz.
Det betyder att Trafikutskottet måste hållas underrättade och det är också delvis därför som några av ledamöterna besökte Östergötland.
– Det har tidigare varit lite oklart vad som är kommunens ansvar, nu ska vi hitta en ordning för vad som kan vara rättvist. Det är inte kommuner och regioners uppgift att finansiera det som är en statlig angelägenhet, men man ska finansiera det som är ett mervärde för kommunen. Det är svårt att veta exakt var den gränsen går, men förhoppningsvis kan vi mer när vi åker härifrån, sa Karin Svensson Smith.
Sverigeförhandlingen har tid på sig fram till december 2017 att slutföra sitt uppdrag. Parallellt med detta görs utredningarna om exakt var järnvägen ska dras.