Östgötska succén – så skapade de snabb tillväxt

Vad är viktigast för att ett nystartat företag ska växa snabbt? Vi ställde frågan till unga Linköpingsföretaget Zoezi som är mitt uppe i en snabb tillväxtresa.

Tomas Öberg (t v) är färsk vd i Linköpingsföretaget Zoezi. Till höger ägarna och grundarna Mikael Håkansson och Markus Johansson.

Tomas Öberg (t v) är färsk vd i Linköpingsföretaget Zoezi. Till höger ägarna och grundarna Mikael Håkansson och Markus Johansson.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2020-07-22 06:00

Onsdagsintervju

– Försöker man vara kameleonten som matchar alla så blir man ingen, säger Zoezis nya vd Tomas Öberg. Man ska vara enormt stor för att klara det. Snabbast utveckling får man med starkt fokus, så som Mikael och Markus gjorde när de 2013 skapade det här bolaget med varumärket Gymsystem. Otroligt tydligt, ”vi verkar på gym-marknaden och vi gör ett system för er”. Det tror jag var nyckeln till att de växte så snabbt redan från början.

Mikael och Markus heter Håkansson och Johansson och är grundare och ägare av Zoezi. 

– Vi är båda orienterare och lärde känna varandra på en klubbresa med Linköpings OK, berättar Markus. Vi började prata affärer och projekt, Mikael hade en del idéer som han lyckades locka med mig på. Jag hade haft tankar på något liknande, typ bokningssystem för frisörer, men jag kom inte loss. Jag behövde någon som knuffade igång mig.

Affärssystemet de utvecklade, som de nu har slagit igenom med hos över 400 anläggningar över hela Sverige, är ett system som sköter allt från bokning, personalplanering, betalningshantering och bokföring.

Till en början var det inriktat mot gym, men år för år har det breddats, bland annat till yoga- och crossfit-anläggningar.

– Därför bytte vi namn till Zoezi, berättar Mikael. Tanken är att vårt system ska vara så komplicerat i bakgrunden så att det blir väldigt enkelt för användarna. Därav "so easy" (så enkelt på engelska) och när vi hittade att zoezi betyder träning på swahili så kändes det rätt.

undefined
"Vi försöker leva som vi verkar, för ett aktivt liv, så vi spelar faktiskt en hel del" säger Zoezis vd Tomas Öberg (t h) om pingisbordet i mötesrummet. Närmast kameran ses Markus Johansson och längst bort i mitten ses Mikael Håkansson. De är båda ägare och grundare av bolaget.

Ägarna Håkansson och Johansson berättar stolt att företaget vuxit organiskt utan externt kapital. Idag har företaget tolv anställda och har ökat omsättningen från 108 000 kronor första året till 9,5 miljoner sjätte året.

– Det här är en växande marknad när digitaliseringen slår igenom i verksamhet efter verksamhet. I princip alla aktörer på marknaden har vuxit senaste åren, säger Markus.

I år har Tomas Öberg rekryterats som vd. Hans uppdrag är tydligt: Fortsatt organisk tillväxt och ta fram strategier för nya marknader. Och självklart hittade orienterarna Håkansson och Johansson sin vd inom orienteringen.

– 2016 till 2019 var jag generalsekreterare för O-ringen i Kolmårdsskogarna och där var Mikael en av banläggarna. När O-ringen-projektet närmade sig slutet så hörde han av sig och frågade om jag var intresserad av den här rollen, berättar Tomas Öberg, som innan O-ringen var chef för it-konsultföretaget Sogetis Nyköpingskontor.

Varför är det så viktigt med fokus och tydlighet?

– Ta till exempel Norrlands guld. Innan de började med sin reklam med kompisgänget så försökte de träffa alla marknadssegment av öldrickare. Men när de valde en målgrupp och marknadsförde tydligt mot den, så gick de på kort tid från att vara det åttonde mest sålda ölet till det mest sålda. Människors köpbeslut tas till 97 procent på känsla och 3 procent på fakta. Då är paketeringen viktig.

Hur kan ni omsätta det på Zoezi?

– Vi är ett företag som är ganska tekniskt i grunden, med en produkt som har mycket funktionalitet rent tekniskt. Det vi måste jobba med är det som gör att man vill köpa oss, tydligheten och paketeringen.

Zoezi har flera konkurrenter på marknaden, både svenska och utländska, och en av de största i Sverige, Linköpingsföretaget BRP Systems, sitter bara 600 meter bort på Mjärdevi.

undefined
2016 till 2019 var Tomas Öberg generalsekreterare för O-ringen i Kolmårdsskogarna. Nu är han vd för Zoezi.

Härnäst ska Zoezi satsa mot föreningslivet, berättar Tomas Öberg.

– Föreningsmänniskor vill oftast hålla på med kärnverksamheten, de vill inte sitta med administration och hålla koll på debet och kredit. Då kan vårt system med automatisk bokföring spara tid och förenkla mycket.

I konferensrummet där vi sitter under intervjun tar bord och stolar upp en tredjedel av utrymmet. Resten upptas av ett bordtennisbord.

– Vi försöker leva som vi verkar, för ett aktivt liv, så vi spelar faktiskt en hel del, säger Tomas.

Hur påverkas ni av coronapandemin?

– En hel del gym har stått delvis tomma, men många av dem har årskunder så deras inkomster har nog varit hyfsat säkrade. Yogaställen är mer beroende av kurser och engångspass, så de har haft det tuffare. Tuffast har det varit för våra upplevelsekunder, aktivitetsanläggningar som är beroende av dagsbesökare.

– För att hjälpa våra kunder i krisen snabbutvecklade vi en ny funktionalitet som stödjer onlinevideopass. Då kan de som vill sälja träningspass digitalt. Det blev väldigt uppskattat och det var inget vi tog extra betalt för.

Zoezi

Vad: Mjukvaruutveckling av affärssystem för bland annat träningsanläggningar.

Var: Mjärdevi i Linköping.

Omsättning: 9,539 miljoner kronor.

Resultat: 1,38 miljoner kronor.

Antal anställda: 12.

Karta: Zoezi AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!