Östgötska succéföretaget tar fram nytt öl

Östgötska företaget Skira har tillsammans med bryggeriet Ängöl, mälteriet Brewmaster, spårbarhetsleverantören Foodchain by Blockchain och IT-företaget IBM lanserat den första helt spårbara ölen.

Jacob Morén är projektledare på Skira som varit med och tagit fram den första spårbara ölen.

Jacob Morén är projektledare på Skira som varit med och tagit fram den första spårbara ölen.

Foto: TT/Skira

Linköping2021-05-15 19:00

Enligt Skira är det första gången konsumenter kan köpa en svensk, ekologisk, helt spårbar livsmedelsprodukt. Konsumenterna kan, genom en skannbar QR-kod, få reda på allt som har hänt i framtagningen av produkten genom integrerad datainsamling och blockkedjeanvändning.

– Genom ökad transparens och spårbarhet inom livsmedelsindustrin kommer omställningen till en mer hållbar produktion att accelerera och hållbara lantbrukare gynnas, säger Jacob Morén, projektledare på Skira.

Vi har tidigare skrivit om östgötska startupen Skira i samband med lanseringen av deras digitala handelsplattform för spannmål.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!