Han berättar att man inför sommarens förändringar studerade vad som främst gör att folk kan tänka sig att åka kollektivt och hur man på bästa sätt konkurrerar med bilresandet.
Raka linjer, täta avgångar och att det ska gå snabbt blev slutsatserna och utifrån dem försökte man förändra och anpassa linjer och hållplatser, bland annat i Malmslätt.
– Då handlar det om att undvika att skapa områden med stor yttäckning, alltså att bussarna kör in på smågator, åker runt på olika ställen eller stannar ofta. Sådant blir oattraktivt, beskriver Mattias Näsström.
Enligt honom visar undersökningar att majoriteten av Malmslättsborna först och främst åker buss för att snabbt komma till eller hem från centrala Linköping.
– Går det då fort till Malmslätt men sedan är en massa kringelikrokar och täta stopp när man kommer in i samhället, då förtar man det här med den snabba resan. Så nu får vissa gå lite längre, men å andra sidan går bussen istället snabbare och förhoppningsvis lite oftare.
Samtidigt förstår Mattias Näsström många Malmslättsbors besvikelse.
– Det är klart man gör, men det här kan inte anpassas efter individuella behov utan vi måste lyfta blicken och se helheten. Annars får vi, om jag uttrycker mig rakt, en kollektivtrafik som är dyr och dålig. Då skulle vi antingen tvingas dra in trafik, höja priserna eller subventionera mer med skattemedel.
Att det inte längre går att resa direkt mellan Ekholmen centrum och Johannelund centrum, eller omvänt, har enligt Mattias Näsström med målpunkter att göra. Från dessa områden ser man att det oftast är centrum eller US som är resmålet och då blir en linje för resande på tvären, mellan olika stadsdelar, inte försvarbar.
– Då är det bättre att hålla kvar trafiken på Brokindsleden, där vi ju har en hållplats som heter Braskens bro och som trafikeras av linje 5, en av våra stomlinjer. Boende i Johannelund får visserligen längre väg dit, men också en klart snabbare resväg.
– På vissa håll måste det bli så. Då får man göra val eller prioriteringar, och i våra direktiv ligger arbets- och studiependling högst på listan, före övrigt resande. De som åker på dagen har ofta mer tid eller större marginaler och kan eventuellt gå lite längre eller göra något byte, fortsätter Mattias Näsström.