Mannen, som återfanns vid 15-tiden på onsdagseftermiddagen, hade försvunnit på vägen från sitt boende i Linköping till arbetet i Mantorp. Vid Vikingstad hade han avvisats från Östgötapendeln, enligt polisen eftersom hans månadskort hade gått ut vid nyår. Mannen, som har en utvecklingsstörning och har svårt att orientera sig, hamnade då på en för honom okänd station.
Mattias Näsström på Östgötatrafiken bekräftar att en sådan avvisning har skett under morgonen, men att han inte kan fastslå vem den drabbade är.
– Vi hade en händelse vid 07-tiden där en av våra kundvärdar avvisade en person från tåget för att han inte hade en giltig biljett, säger Mattias Näsström.
Vad har ni för rutiner när någon inte har en giltig biljett, men kanske inte heller kan ta hand om sig själv?
– Grunden är att alla ska betala för sig själva och att man även ska kunna ta hand om sig själv. Annars bör man åka med färdtjänst eller någon annan specialtransport, säger Mattias Näsström och tillägger:
– Men vi anpassar oss så klart också om det är särskilda fall. I just det här fallet har inte kundvärden haft någon anledning att misstänka att mannen inte skulle kunna ta hand om sig själv. Den här mannen uppmanades att lämna tåget och gjorde också det utan några problem.
Att resenärer avvisas från Östgötatrafikens tåg, bussar och spårvagnar är heller inte helt ovanligt.
– Tyvärr är det en del som fuskåker, så vi har hårda regler för det. Men vi använder ju också sunt förnuft och anpassar oss efter situationen, säger Mattias Näsström.
Efter att sökandet drog igång på onsdagsförmiddagen skickade Östgötatrafiken också ut mannens signalement till alla chaufförer i tjänst.
– Vi samarbetar som vanligt med polisen och hoppas givetvis att vi kan hjälpa till att hitta honom. Det är väldigt olyckliga omständigheter i det här fallet, säger Mattias Näsström vid 15-tiden, strax innan det lugnande beskedet att mannen hade återfunnits oskadd.
När vi återkommer lite senare är han lättad:
– Vi är jätteglada att det här fick ett lyckligt slut, säger Mattias Näsström.
– Men vi vill också vara tydliga med att det inte finns något som tyder på att vår kundvärd har begått ett fel. Grunden i all kollektivtrafik är att man ska betala för sin resa och det är tyvärr många som fuskåker, så vi måste hålla på reglerna, säger han.