Östgötatrafiken utsatt för nätattack

Östgötatrafiken är utsatt för en så kallad Ddos-attack. Det har till följd att det kan vara svårt att besöka företagets hemsida och därmed också att handla i webbutiken och köpa biljett via appen.

Foto: Claudio Bresciani / TT

LINKÖPING2014-10-06 15:54

Flera kunder hos Östgötatrafiken har haft problem under helgen och måndagen med att nå företaget via hemsidan. Ena stunden har det gått att nå hemsidan, nästa stund har den varit omöjlig att ansluta till.

– Någon eller några förövare skickar jättestor mängd information till oss. En Ddos-attack innebär att vår internetförbindelse överbelastas och anropen stör ut all annan trafik. Det här är en kriminell handling och kommer att polisanmälas, säger Eva Jylltorp, kommunikationsansvarig på Östgötatrafiken.

Trots att Östgötatrafikens internetleverantör satt upp brandväggar och andra verktyg för att avvärja attacker, har hemsidan "svajat" betänkligt under helgen och så även under måndagen. Problemet är att attackerna flyttar sig till nya platser att angripa från. Därför går internetförbindelsen upp och ner.

– Det kan innebära att man till och från kan ha problem med att besöka vår webbplats, handla i vår webbutik och att köpa biljett i vår app. Vidare kan det uppstå problem vid försäljning av biljetter hos våra kundcenter och i Quickomat.

Attacken påverkar även till viss del Östgötatrafikens system för att gå ut med störningsmeddelanden vilket kan resultera i försenade störningsmeddelanden.

– Vi beklagar de problem som har uppstått och räknar tyvärr med att uppleva fortsatta störningar under några dagar framöver. Belastningsattacken är en kriminell handling och kommer som sagt att polisanmälas, säger Eva Jylltorp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om