För någon vecka sedan blev Annika Sandström Miciol sjuk och testet visade på covid-19. Hon fick tungt att andas och ringde 1177 Vårdguiden som bokade en akuttid åt henne och sa att hon skulle åka till Universitetssjukhuset i Linköping.
– Jag hade ingen anhörig som kunde köra mig och ingen egen bil, berättar Annika.
Vårdguiden hänvisade henne till Östgötatrafikens beställningscentral för sjukresor, som meddelade att en bil skulle komma och hämta henne. När Annika kommer ner till gatan står där en vanlig taxi. Själv har hon munskydd på sig, men föraren är oskyddad.
– När jag berättar att jag har covid så säger han: Gå inte in i bilen.
Annika ringer beställningscentralen igen. Då kommer ytterligare en taxi, med en lika oskyddad förare.
– Han pratar knappt någon svenska, men säger nej när jag berättar att jag har covid. Jag har fortfarande Östgötatrafiken i luren och de säger att han inte har rätt att säga nej och att han är skyldig att köra mig, berättar Annika.
Taxiföraren ger med sig.
– I bilen märker jag att han blir stressad. Det är ett litet utrymme och även om jag har munskydd så har inte han det. Han öppnar fönstret och hänger ut genom rutan för att slippa vara med mig i bilen. Det kändes jättejobbigt att utsätta honom för det, säger Annika.
Hon kom i tid till läkarbesöket, men när det var dags att ta sig hem, valde Annika att gå istället.
– Jag kan inte utsätta någon för de här arbetsförhållandena igen, så trots att jag hade feber och tungt att andas gick jag de 20-30 minuter som det tog att gå hem.
Pierre Cederberg är medlemsansvarig hos Svenska Taxiförbundet. Han berättar att taxiföretagen styrs av de avtal som de ingått med trafikhuvudmännen för sjukresor, i Östergötlands fall är det Östgötatrafiken.
– Taxichaufförerna har inte rätt att neka någon sjukresa. Det regleras genom avtalet med trafikhuvudmännen och en förare som vägrar kan innebära ett vite upp till 6 000 kronor per tillfälle. För taxichaufförernas säkerhet borde det framgå när det krävs extra skyddsutrustning, men av sekretesskäl får chaufförerna inte veta det vid beställningen.
Han förstår att chaufförerna blev rädda när Annika berättade om smittan.
– Under pandemiåren 2020 och 2021 så hade Östgötatrafiken särskilda sjukresebussar för covidsmittade. Då hade förarna full skyddsutrustning, som en rymddräkt. Då fick man bort de smittade från de vanliga sjukresorna.
När restriktionerna togs bort, tog Östgötatrafiken även bort covidbussarna från sjukresetrafiken.
– Östgötatrafiken är beställare och kan bestämma vilka skyddsåtgärder förarna måste ha, men har inte beslutat om några. I Västra Götalandsregionen beslutade de exempelvis att chaufförerna som kör sjukresor måste ha skiljevägg, munskydd och handsprit i bilarna, som regionen försåg dem med.
Per Karlsson är chef affärsuppföljning beställningstrafik på Östgötatrafiken. Även han berättar om de särskilda fordon som tidigare användes för covidsmittade.
– Det är regionens smittskydd som varit med och beslutat om att de ska tas bort i samband med att covid-19 inte längre ansågs vara en samhällsfarlig sjukdom. De fyra fordon vi hade utnyttjades inte effektivt och stod mycket still. Det går inte heller att bara använda några bilar för smittade eftersom de ska täcka upp hela länet.
Men hur ska man göra med en person som är smittad och behöver sjuktransport?
– Så långt det är möjligt ska man ta hjälp av anhöriga. Annars får det väl bli med sjukresa. Vi har haft möten med alla taxibolag som kör för oss och informerat om att det är viktigt med hygienen, att man vaccinerar sig, använder munskydd och handsprit, men från vår sida finns det inga sådana krav.
Kan de undantas från vite om de inte vill köra någon som är covidsmittad?
– Vi skickar ju aldrig ut till förarna att någon de ska köra är covidsmittade. Vi har inte haft några sådana ärenden, men vi har ju ett avtal om att de ska ha sjuktransporter tillgängliga. Annars skulle de ju kunna välja vilka körningar de vill ta, det går ju inte.
Då offrar man ju taxichaufförerna?
– Det tycker jag inte. Vi har haft många samtal med taxibolagen. De har ju också ett ansvar som arbetsgivare att se till att det finns skyddsutrustning.