– Vi tror att vi kan utveckla äggkategorin i Danmark på ett sätt som blir bra för de danska kunderna och för våra producenter, säger Stjärnäggs vd Håkan Burlin.
I april rapporterade vi om priskriget på den svenska äggmarknaden.
Då sa Burlin:
– Priset vi ser nu är väldigt lågt i förhållande till producenternas omkostnader. Så här illa har det inte varit på många år. Grunden är att det finns en överproduktion av ägg i Sverige. När Sveriges största äggproducent, CA Cedergren med drygt 15 procent av den svenska invägningen, bytte packeribolag från Kronägg till Dava Foods så innebar det att fler ägg kom in på den svenska marknaden.
I juni höjde Stjärnägg sitt producentpris, det vill säga de ger mer betalt till sina äggproducenter, men Håkan Burlin menar att problemet med överskott finns kvar.
– Det finns fortfarande ett överskott av ägg i Sverige och även om vi höjde i juni så är det, sett över hela marknaden, fortfarande för dålig ersättning till producenterna.
Stjärnägg, som ägs av bland andra KG:s ägg i Linköping och Täljestad ägg i Linghem, har nu startat ett nytt bolag i Danmark, Stjerneaeg A/S, för att ta ig in på den danska marknaden. Stjärnägg äger hälften av det nya bolaget och det danska familjeföretaget Dueholm ägar den andra halvan.
– Dueholm är familjeägt och ganska likt hur Stjärnägg fungerar. De ägs av familjen Poulsen, Lars och Susanne bildade det 1979, och idag är även deras fem söner delaktiga i företaget, berättar Håkan Burlin.
En av sönerna, Rolf Poulsen, blir vd för Stjerneaeg A/S.
På den svenska marknaden sker inga förändringar för Stjärnägg, här kommer bolaget att fortsatta sälja enbart svenska ägg, utan nysatsningen sker i Danmark.
Dueholm satsar enbart på ekologiska ägg, men i nystartade Stjerneaeg kommer utbudet att breddas.
– Det blir alla typer av ägg och äggprodukter, både svenska och danska. Som frigående utomhus och inomhus och ekologiska. Och kokta skalade ägg och flytande äggprodukter som omelett och äggröra. Sånt som vi i Stjärnägg redan erbjuder här i Sverige.
Håkan Burlin fortsätter:
– Vi hoppas och tror att det här blir bra för såväl svenska som danska äggproducenter.
Hur var andra kvartalet för er?
– Volymmässigt bra, vi har en tillväxt. Så vi är en av branscherna som har ökat under coronapandemin. Det som har hänt är att vi har omfördelat, från hotell- och restaurangnäringen till dagligvaruhandeln.