Onsdagsintervju
CEI (Continuing Education Institute) har i 40 år vidareutbildat 35 000 ingenjörer i Europa med sina nischade teknikutbildningar.
Men nya tider kräver nya idéer – inte minst för ett företag vars verksamhet byggt så mycket på resande.
– Redan i februari kände vi av att folk inte kunde resa längre.
Vd Ann-Charlotte Johannesson sitter på sitt arbetsrum på Mjärdevi och berättar om dagarna i mars när coronapandemin slog till med full kraft.
– När vi lanserade vårt nya koncept NXT Learning, precis innan pandemin bröt ut, började vi med nykundsbearbetning. Det gick jättebra, vi bokade in massor av kundbesök. Andra veckan i mars slog corona till och då bokade kunderna av en efter en. Vi har fortsatt att ringa men HR-cheferna säger ”det är panik, vi korttidsspermitterar och varslar och hinner ingenting annat”.
Slår pandemin hårt mot er?
– Ja, på kort sikt drabbas vi jättehårt, men på lång sikt, och ju längre corona håller på, så kommer alltfler behöva slå om till digitalt.
Är det till och med nödvändigt för er överlevnad att satsa på digital utbildning?
– Ja, det kan man säga. Tiden för digital utbildning är av många skäl inne nu, det är miljösmart, kostnadseffektivt och ger möjligheter till personligt lärande. Vi har sett hur klassrumsutbildningar har minskat stadigt sedan toppen runt 2000. Och många företag, framför allt i norra Europa, har börjat tänka på miljön. Det börjar bli förlegat att resa.
– Dessutom växlar en hel del företag om. Förr var det mycket utveckling och konstruktion i Europa och produktion i Asien. Nu lägger alltfler även konstruktionen i Asien, och gör bara designen i Europa. Och asiatiska ingenjörer vill inte resa till Europa och gå kurs.
Liu-forskaren Birgit Jacobson grundade CEI i Linköping 1980. Företaget drevs vidare av Birgits dotter Elisabet Larsson som för fem år sedan tog in nya delägare, bland andra nuvarande ordföranden Patrik Löfvin. För tre år sedan anställdes Ann-Charlotte Johannesson som vd. På hennes cv ser vi välkända östgötska företag som Saab, Holmen, IFS, Mandator (som 2007 blev Fujitsu) och senast marknadsdirektör på Wrap International, Saabavknoppningen som utvecklade en programvara för att beräkna radionät.
Idag har CEI tre anställda plus arbetande ordföranden Löfvin. Övriga tjänster, exempelvis föreläsare och videoproduktion, köper de in.
Vad är viktigast att tänka på när man håller utbildning digitalt?
– Att man inte bara spelar in en klassrumsutbildning och tror att det blir bra. Det blir det inte. Det är annan metodik och pedagogik. Det funkar inte med 1,5-timmespass, det måste vara kortare. Jag tror att man ska titta mot spelbranschen. Kan man göra kurser lika intressanta som spel så är mycket vunnet.
Vad innebär NXT Learning som ni nu satsar på?
– Det är ett helhetskoncept med allt från kurs- och filmproduktion till distribution av kurserna till deltagarna, samt uppföljning. Vi talar om ett livslångt lärande. Nu för tiden måste man lära sig och omskola sig hela tiden. Så man måste också individanpassa utbildningar med mikrokurser. Yngre människor vill inte åka iväg på en tredagarskurs där de redan kan det som sägs första dagen. De söker på youtube och hittar det som passar just dem.
– Det är så vi tänker med digitala kurser. Vi gör dem i 10-12-minutersbitar som man plockar ihop så det passar en själv.