Att hantera kontakter med myndigheter eller företag har blivit en del av vår vardag. Och ännu mer blir det i framtiden. Därför ska den kontakten vara enkel och smidig. Som att vara inne på FB eller Linkendin, enlig Stefan Jonegård, vd för Ida Infront AB. Och företaget anser sig vara först i landet med en it-lösning.
Företagets nylanserade system, med det osexiga namnet iipaxone, ska effektivisera den offentliga sektorns e-tjänster, allt från handläggning och dokumenthantering till e-arkivering.
– Alla användare, oavsett om de är medborgare, handläggare, registrator, arkivarie eller kund ska jobba i samma system som ska fungera på alla plattformar: mobil, läsplatta eller dator, säger Stefan Jonegård.
Därmed blir myndigheterna lättillgängliga och mer moderna vilket tilltalar den unga generationen. Att den offentliga sektorn står inför stora pensionsavgångar är välkänt. Det kommer att uppstå hundratusentals nya jobb och konkurrensen om den yngre arbetskraften kommer att bli hård. Hur bra offentliga arbetsgivare lyckas med att locka just de unga blir avgörande för deras framtid.
– Dagens ungdomar är uppvuxna med andra it-vanor än vi. De vill hitta all relevant information snabbt och enkelt, helst via sina mobiler och så ska det vara även när de söker information hos offentliga organisationer. Vi har gjort ett nytt it-verktyg för offentlig sektor som kan anpassas till varje enskild arbetsgivare. Det ska hjälpa dem att både bli effektivare och att attrahera nya medarbetare, säger Stefan Jonegård.
Linköpingsföretaget är landets största leverantör av it-system till svenska myndigheter och offentliga arbetsgivare. Ida Infront har 75 anställda och är ett dotterbolag till Addnode Group som omsätter två miljarder om året.