Det säger Linn Mellberg, klassföreståndare och yrkeslärare på barn- och fritidsprogrammet.
Ungefär en tredjedel av alla elever som kom in på programmet, 22 av 65, är killar – vilket är fler än tidigare år. Att allt fler killar söker sig till utbildningar som har varit, och fortfarande är, tjejdominerande anses vara självklart bland eleverna som vi möter på Birgittaskolan.
– Det är en bred och spännande utbildning, och jag kan få jobb genast efter gymnasiet, säger Oscar Ahnberg, elev i årskurs 2.
Vi träffar honom och hans skolkamrater Mohamed Mohamud och Maslah Mohamod tillsammans med läraren Linn Mellberg i en av Birgittaskolans klassrum. Alla tre har redan varit på olika praktikplatser och de är nöjda. Att det finns fler tjejer än killar i deras klasser och att det ändå finns en maktordning, är inget som upprör killarna.
– När vi ska bestämma vilka aktiviteter vi ska göra i klassen går tjejerna all in för de mest ansträngande aktiviteterna, medan vi killar vill ta det lite lugnare. Eftersom tjejerna är fler blir vi killar nedröstade och det blir som tjejerna vill. Men på våra praktikplatser tänker vi som vuxna och vill göra mest ansträngande lekar. Det är roligt, säger Mohamed Mohamud.
Med ansträngande aktiviteter menas dans, olika fysiska lekar, idrott.
– Men vi vill sitta och spela spel, säger Mohamed Mohamud och skrattar.
Spela spel i all ära, men killarna ägnar sig sällan åt det utan sätter fart på barnen på förskolor och skolor där de praktiserar – och blir uppskattade på skolgårdarna där alla rör sig omkring dem, enligt läraren Linn.
– Barnen tycker om att träffa oss. De ser mig som sin lekkamrat och blir jätteglada över att spela fotboll med mig. Jag blir också glad över att kunna se och lära mig hur lärare jobbar och det är kul att hjälpa barnen att klara skolan, berättar Oscar Ahnberg som har haft sin praktik på Ljungsbroskolan.
Både Maslah och Mohamed har valt just det här programmet eftersom de gillar att jobba med människor. Små som stora. Och utbildningen ger möjligheter att jobba med människor inom olika branscher. Maslah och Mohamed bor i Kisa och pendlar varje dag till skolan. Efter avslutad utbildning ser de fram emot att flytta till Stockholm och fortsätta plugga till polis.
– Vårt program har lite vilseledande namn. Det är ett brett program som bör heta pedagogik och ledarskap eftersom våra elever lär sig att möta, stödja och assistera barn och vuxna. Många blivande brandmän och poliser har börjat på utbildningen, säger Linn Mellberg.
Enligt den statliga utredningen ”Jämställdhet i förskolan” har andelen män i förskolan legat runt tre procent trots flera satsningar. För det hittas olika förklaringar, alltifrån att män länge inte fick arbeta inom barnomsorgen till att yrket historiskt haft låg status. Men i Norge är var tionde förskollärare man. I utredningen hävdas att Norge lyckats bättre för att deras jämställdhetsarbete i första hand riktat in sig på att få in män i skolan.
– Det finns en hel del killar inom barnomsorgen, men de väljer att jobba inom fritid och särskola, det är fortfarande inte många män som stannar kvar bland de minsta barnen. Det känns som att det långsamt blir allt mer jämställt och det är superviktigt utifrån barnens perspektiv. Min erfarenhet är också att killar stannar kvar på arbetsplatser där det redan finns killar, säger Therese Wallner, ordförande i Kommunal, Linköping.