Oscar: "Det finns definitivt en stress hos eleverna"

Gymnasieelever känner stress över utbildning de missat under corona-pandemin, och en del är hårdare drabbade än andra. Det säger Oscar Hägg, som snart tar studenten från Berzeliusskolan.

Det är här som Oscar Hägg helst vill vara: På plats på Berzeliusskolan. Nackdelarna med distansundervisning är fler än fördelarna, beskriver han.

Det är här som Oscar Hägg helst vill vara: På plats på Berzeliusskolan. Nackdelarna med distansundervisning är fler än fördelarna, beskriver han.

Foto: Privat

Linköping2021-03-31 06:00

– Det finns definitivt en stress hos eleverna. Alla delar av utbildningen påverkas. Jag vet de som märker en markant skillnad på sina betyg, på sina prestationer, och hur mycket de lär sig helt enkelt, säger Oscar Hägg.

Både elever i behov av extra stöd och de som presterar högt blir drabbade, beskriver han; det stressar att känna att man inte presterar så bra som man skulle kunna.

Fram tills nyligen var Oscar ordförande för elevkåren på Berzeliusskolan. Inför nästa läsår är styrelsen nu utbytt men Oscar är fortsatt delaktig i visst arbete. Berzeliusskolans elevkår hjälper nu Linköpings kommun med en enkät bland skolans elever för att kartlägga den så kallade undervisningsskulden; hur distansundervisningen under pandemin har påverkat elevernas utbildning.

Oscar Hägg går teknikprogrammet och säger att han själv drabbats negativt av perioderna med distansundervisning, men att det finns andra som påverkats ännu hårdare.

– Ena halvan av min klass har vissa kurser på en annan skola och de har inte kunnat åka dit. De ligger efter med flera kurser redan från årskurs två. Man trodde ju förra året att det här året skulle bli mer normalt, men så blev det ju inte, säger Oscar.

Vissa praktiska kurser har inte kunnat genomföras, andra kurser har fått ändras. Många har också svårt att genomföra sitt gymnasiearbete, det stora obligatoriska projektarbete som alla treor ska göra, framför allt de vars arbete innehåller experiment eller laborationer.

– Alla förlorar också i den teoretiska undervisningen för det är svårare att hänga med och svårare att få hjälp, säger Oscar.

En fördel finns med distansundervisning, framhåller han. När undervisningen sker i skolan förväntas elever jobba med respektive ämne när lektionerna äger rum, men när man sitter hemma kan man – om man vill och orkar – förlägga sina studier mer fritt och utnyttja raster, eftermiddagar och kvällar.

– På det sättet gör distansstudier livet lite lättare, säger Oscar.

Samtidigt tyngs livet av den stora förlusten det är att inte få träffa kompisar och lärare på riktigt. Bristen på social samvaro har tagit hårt, beskriver Oscar Hägg.

– Den gör att man tappar motivation även för de delar som rör utbildningen. Det är nog den enskilt största faktorn till att det går sämre för elever både socialt och i skolan, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!