Efter regeringens besked om satsningen på Ostlänken drar Trafikverket nu igång ett internt arbete för att lägga upp strategin.
- Sedan ska vi handla upp järnvägsplanen av någon som genomför den åt oss, säger Einar Schuch, regionchef på Trafikverket.
Hela sträckan delas upp i flera järnvägsplaner, som var för sig tar ett par år att slutföra. Eftersom bygget väntas börja i Linköping lär järnvägsplanerna för länet tas fram först.
När som tidigast kontaktas berörda hus- och markägare om arbetet?
- Någon gång under 2013.
Trafikverket har sedan tidigare dragit upp en grovskissad korridor, som varierar mellan en halv och en kilometer i bredd, där Ostlänken ska gå. Den lär inte ändras, utan nu ska Trafikverket bestämma exakt var inom korridoren rälsen ska dras.
Hur ser ni på att det finns oroliga och irriterade hus- och markägare längs sträckan?
- Det förstår vi givetvis, det är därför det tar två år att jobba fram en järnvägsplan. Det är en demokratisk process där vi måste höra alla berörda parter och föra en diskussion.
Men chanserna är för enskilda personer att verkligen stoppa eller ändra den rälsdragning som trafikverket tycker är bäst, är ytterst små.
- Det är ju svårt förstås, när järnvägsplanen vinner laga kraft. Då kanske man inte kan styra den längre, men förhoppningsvis har man åtminstone fått vara med i processen. Det är väl det som är det viktiga.
När det bedöms att en fastighet måste bort görs en oberoende värdering, fastighetsägaren får ut marknadsvärdet plus 25 procent som plåster på såren.
- Det kanske är en ofrivillig flytt och då behöver man ju någon kompensation för att hitta en ersättningsbostad eller så.