Kritik mot omledningen vid Ebbepark: "Varit krisartat"

Trafikomledningarna i samband med byggandet vid Ebbepark berör och upprör många – bland annat besökare och personal på begravningsplatsen intill. "Det har varit krisartat", säger Gunnar Forsberg, griftegårds- och fastighetschef på kyrkoförvaltningen.

Gunnar Forsberg tycker att situationen med alla cyklister på begravningsplatsen blev för forcerad: "Det här är ju de dödas vilorum och det ska vara lugnt och fridfullt", säger han.

Gunnar Forsberg tycker att situationen med alla cyklister på begravningsplatsen blev för forcerad: "Det här är ju de dödas vilorum och det ska vara lugnt och fridfullt", säger han.

Foto: Samuel Villius

Linköping2020-09-23 18:00

När byggena inleddes i mars i fjol påverkades framkomligheten i området kraftigt, inte bara för bilister utan även för cyklister och fotgängare. Det naturliga cykelstråket mellan Fridtunagatan och Westmansgatan blockerades och för många elever på Fridtunaskolan blev det problematiskt att ta sig till och från skolan.

I vintras inledde dessutom entreprenören JM sitt bygge vid intilliggande Johannesborgsparken. Då spärrades även den sista användbara vägbiten av och situationen blev ännu mer bekymmersam.

För att framför allt Fridtunaeleverna ändå skulle få en säker skolväg bestämdes att hänvisa dem genom Centrala griftegårdarna.

– JM, som bygger närmast där, var i kontakt med mig om det. Många skolbarn kommer genom Johannesborgsparken, så vi sa att vi får prova och se om de kan gå in på begravningsplatsen och gå vägen runt kapellet, berättar Gunnar Forsberg.

Det dröjde dock inte länge förrän det var fler än skolbarnen som trafikerade begravningsplatsen.

– Det sattes upp skyltar som ledde in all gång- och cykeltrafik till oss, där det ju egentligen är cykelförbud.

Uppmaningar om att leda cykeln över begravningsplatsen fanns visserligen också, men dessa ignorerades enligt Gunnar Forsberg:

– Folk kom med cyklar och elscootrar i full fart runt kapellet. Och sa man till att det var cykelförbud så nonchalerades man eller fick dumma kommentarer.

Han tycker ändå inte att glåporden var det värsta.

– Vid begravningar och när dödsbon kom ut för att sänka kistan så visades ingen hänsyn. Cyklister körde mellan dem i dödsboet och kistan. Totalt respektlöst. Och vi har fått samtal från flera som har anhöriga begravda där som har reagerat på alla cyklar och hur det cyklas. De är bedrövade.

undefined
Innan kyrkan själva stängde av området cyklade många genom begravningsplatsen, trots att det är förbud. "Det kommer vi inte att tillåta igen", säger griftegårdschefen Gunnar Forsberg.

På Team projektpartner, som leder Ebbeparkprojektet, svär man sig fria från inblandning:

– Det är JM som har sökt om en TA-plan (trafikanvisningsplan, reds. anm.) som har godkänts av kommunen. Det ligger utanför Ebbeparks ansvar och är inget vi kan råda över, säger projektledaren Gustav Natt och Dag.

Entreprenören JM förklarar att man har haft bra dialog och flera möten med kyrkoförvaltningen, och att planen att leda gående över begravningsplatsen var väl förankrad.

– Det vi enades om var att gående, inklusive skolbarn, kan ledas in via kyrkogården. Cykling är förbjuden och cyklar måste ledas, berättar projektledaren Per Meinecke.

Han erkänner dock att omledningen inte blev lyckad.

– Cykeltrafiken har i stor utsträckning struntat i skyltningen och kyrkans verksamhet har blivit störd.

På Linköpings kommun förstår man också kyrkoförvaltningens frustration över situationen.

– Det finns cyklister som har missbrukat det här och ändå har cyklat på kyrkogården tätt inpå sörjande människor. Man har inte visat tillräcklig respekt, säger trafikingenjör Johan Engström.

undefined
Sedan slutet av augusti har området runt Uppståndelsens kapell stängts av eftersom kapellet ska renoveras och handikappanpassas. Arbetet beräknas pågå fram till slutet av oktober månad.

Sedan slutet av augusti är det dock slut på omledningen via begravningsplatsen. Linköpings domkyrkopastorat har själva stängt av området för att renovera och handikappanpassa Uppståndelsens kapell.

– Det har varit planerat till hösten sedan ett tag tillbaka då vi fick tillståndet, förklarar Gunnar Forsberg.

På Linköpings kommun säger man sig inte ha känt till renoveringen förrän en knapp vecka innan arbetet skulle inledas.

– Då blev det hektiskt och helt plötsligt jätteannorlunda förutsättningar. Det var något som vi inte hade med i kalkylen för ett år sedan när allt det här drog igång, säger Johan Engström.

– Det är alltid lätt att vara efterklok, men hade vi haft information om detta från början så hade omledning via kyrkogården kanske inte varit en lösning över huvud taget. Då hade vi suttit i en helt annan sits.

Den uppkomna situationen tvingade fram en ny omledningslösning (se separat artikel) utmed kyrkogårdsmuren, in i Johannesborgsparken och runt byggarbetsplatsen.

Renoveringen av Uppståndelsens kapell beräknas pågå till slutet av oktober. På kyrkoförvaltningen arbetar man dock för att slippa oönskad trafik även när arbetet är klart och avspärrningarna hävda.

– Förr fanns grindar in till begravningsplatsen, mot Fridtunagatan. De jobbar jag för att få upp igen, säger Gunnar Forsberg.

– Självklart är folk välkomna att gå över begravningsplatsen, det finns det absolut inget förbud mot. Men det måste vara stillhet och lugn, inte det här forcerandet. Då blir det fel.

undefined
När Ebbepark byggs trafikeras Fridtunagatan flitigt av lastbilar och arbetsfordon. "Och där går många barn till skolan. Det är rent förskräckligt om det skulle hända något", säger Gunnar Forsberg.
Centrala griftegårdarna

Ligger längs Malmslättsvägen och består av totalt sex griftegårdar: Gamla, Norra, Nya norra, Östra, Södra och Västra. Linköpings domkyrkopastorat har ansvaret för dem.

Den äldsta, Gamla griftegården, anlades 1811. Ritningen gjordes av den framstående trädgårdsarkitekten Fredrik Magnus Piper som även skapat Hagaparken och delar av Drottningholmsparken i Stockholm.

Rymmer cirka 12 000 gravplatser; såväl kistgravar, urngravar och kolumbarium som minneslundar.

Källa: svenskakyrkan.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!