Omfattande sabotage mot fartkameror: "Väldigt sorgligt"

Nästan samtliga trafiksäkerhetskameror längs väg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg har utsatts för sabotage.

12 av 14 trafiksäkerhetskameror på båda sidor av väg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg har saboterats.

12 av 14 trafiksäkerhetskameror på båda sidor av väg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg har saboterats.

Foto: Samuel Villius

Linköping2020-05-18 21:50

Trafikanter på väg 35 noterade under måndagen hur trafiksäkerhetskamerorna på båda sidor av vägen mellan Linköping och Åtvidaberg hade fått en färgblaffa på sig. 

När våra utsända teståkte sträckan sent på eftermiddagen var färgen fortfarande kvar. Vissa kameror har målats över med röd färg, andra med grön.

– Vi vet att kamerorna har en hög acceptans hos allmänheten så det är väldigt sorgligt att höra att man förstör en trafiksäkerhetshöjande åtgärd som denna, säger Sofia Lindahl på Trafikverkets pressjour.

På sträckan finns sammanlagt 14 kameror. De enda två som inte har saboterats är de två i Grebo på sträckan där högsta tillåtna hastighet är 50 km/h. 

Enligt Sofia Lindahl skulle Trafikverket utreda det inträffade vidare under tisdagen. 

– Vi kommer att titta på hur de blivit skadade och vad man kan göra åt det. Och om det går att göra något på plats eller om de behöver demonteras.

Under tisdagen svarade Thomas Johansson på Trafikverkets pressjour att skadegörelsen polisanmälts.

– Underhållspersonal är ute och tittar det på det nu, säger han och uppger att ett tiotal fartkameror, av de runt 2000 som finns vid statliga vägar, brukar utsättas för skadegörelse varje år.

– Det finns en tråkig missuppfattning om fartkameror. En del tror att de är till för att bötfälla bilister, men de är där för att göra nytta, för att få bilister att sänka farten för att rädda liv. Enligt beräkningar räddar de cirka 20 liv varje år.

Ägarskapet för trafiksäkerhetskamerorna delas mellan Trafikverket och polisen. Trafikverket ansvarar för drift och underhåll av kamerorna och stolparna de sitter på och polisen för hanteringen av lagföringen.

Normalt sett utreder polisen händelser som denna som skadegörelse. Minst.

– Ja, eventuellt något mer i och med att man här även har slagit ut en funktion, säger polisens presstalesperson Åsa Willsund.   

I våras sänktes högsta tillåtna hastighet från 90 km/h till 80 på delar av väg 35 då Trafikverket ansåg att vägen inte höll den standard som krävs för 90. Exempelvis är sträckan mellan Grebo och Åtvidaberg en av landets hårdast drabbade när det gäller viltolyckor. 

Samtidigt har en två kilometer lång sträcka närmast Linköping byggts om till 2+1-väg. Där höjs hastigheten från 90 km/h till 100. Trafikverket planerar även för ytterligare upprustning längs 35:an och 2+1-väg kommer att införas på fler platser

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!