Om dessa myndigheter enas så löser det en surdeg som jäst i Linköping sen slutet av nittiotalet.
1997 antog riksdagen en proposition som slog fast att det inte bör byggas nya bostäder där det kan bullra mer än 70 dBA.
Ett Gripenplan låter mer än så – egentligen borde allt bostadsbyggande ha upphört i centrala Linköping redan då. Men när detta hände så hade Saab ett relativt färskt tillstånd om 3 000 flygrörelser per år och så länge inte det omprövas så händer inget.
Både Naturvårdsverket och Boverket satte så småningom igång med att översätta gränsvärden i praktiska regler. Från Boverket kom till slut riktlinjer som tog fasta på ett medelvärde. Så länge det inte översteg 55 dBA så gick det bra att bygga. Det medelvärdet gillades av alla beslutsfattare i Linköping – Saab också. Boverket satte också en gräns för hur många gånger per dag/kväll som det fick bullra mer än 70 dBA. De valde siffran 30 vilket är många gånger fler än vad Saab normalt utnyttjar just nu. De flesta dagar flyger de inte alls.
Här ligger något av det svåra i konflikten. De flesta Linköpingsbor upplever inte bullret som något problem – men det beror sannolikt på att Gripen inte lyfter ens en gång varje dag.
Och det är den risken som Naturvårdsverket tar hänsyn till – att Saab faktiskt börjar flyga så mycket som deras tillstånd tillåter. Det är enligt Naturvårdsverkets regler som Saab bedöms den dag de måste förnya sitt tillstånd. Och Naturvårdsverket fann att buller över 70 dBA inte bör tillåtas alls.
För Saab handlar det i praktiken om att flytta om den tolkningen gäller den dag de måste söka nytt miljötillstånd. Det är därför de sett sig tvungna att överklaga så gott som varje bygge i centrala Linköping.
Nu har det samlade trycket från lokalpolitiker och direktörer mot både ministrar och myndigheter under minst 10 år lett till en ovanligt tydlig order från regeringen till generaldirektörerna för Boverket och Naturvårdsverket.
Den här gången finns inget utrymme för tolkningar. Det står i regeringens anvisning att de ska enas om en gemensam ståndpunkt senast den 30 april.
Uppdraget har trillat ner på två tjänstemän. Johanna Bengtsson Ryberg på Naturvårdsverket och Magnus Lindqvist på Boverket. De har träffats förut, förra våren deltog de i en gemensam arbetsgrupp för att lösa bullerfrågan. Resultatet blev en 11 sidor lång rapport där det framgick att myndigheterna inte var överens.
Men den här gången är uppdraget tydligare och Johanna Bengtsson Ryberg tror på en lösning.
– Vi är verkligen mitt uppe i det just nu. Vi är inne i hårda diskussioner. Uppdraget är att vi ska komma överens och jag tror att vi kommer att göra det. Vi måste mötas någonstans, säger hon.
På Boverket är Magnus Lindqvist inte lika optimistisk.
– Jag vet inte, det återstår några veckor. Den här diskussionen har pågått i flera år, men det är ju möjligt att vi kommer fram till något nu på slutet, säger han.
Den avgörande frågan är om det går att sätta någon generell siffra på hur ofta bullergränsen 70 dBA får överskridas. 30 gånger per dag som Boverket säger eller Naturvårdsverkets 0.
– Det finns ingen vetenskaplig grund för siffran 30, därför säger vi att man får bedöma varje enskilt fall. För oss är det viktigt att ha en grund för den siffra vi sätter om vi nu ska sätta en ny. Vi vill ha en vägledning som baseras på kunskap, säger Johanna Bengtsson Ryberg.
På Boverket håller Magnus Lindqvist med om att den vetenskapliga grunden är svag. De har utgått från vad som är tillåtet för väg och järnväg, dragit av lite och räknat med att ungefär två bullertoppar i timmen kan vara acceptabelt när det handlar om flyg.
– Det finns ingen forskning att stödja sig på och egentligen vill vi att grunden ska vara det här medelvärdet 55. Det tar hänsyn till även maxnivåer, säger han.
– Och det finns faktiskt inget annat land i världen som tillämpar det här med maxnivåer utomhus. Vi har inte hittat något i alla fall, fortsätter han.
På tisdag i nästa vecka ska de bägge generaldirektörerna delta i ett möte mellan myndigheterna. Den ena finns i Stockholm, den andra i Karlskorna så mötet sker via videolänk.
Hur det mötet gick vet vi i slutet av april.