Braskens bro är hårt trafikerad, tredje mest i Linköping efter Tornbyvägen och Kallerstadsleden.
22 000 bilar passerar varje dag mellan Brokindsleden och Saabrondellen. I rusningstrafik rör det sig om 2 200 bilar på en enda timme och då blir det ofta köbildning.
– Framför allt när bommarna fälls på Stångådalsbanan. Då blir det stopp i Saabrondellen, konstaterar Alexander Nilsson, trafikingenjör på Linköpings kommun.
Mitt på denna hårt trafikerade sträcka finns en T-korsning med Kylarevägen. Här har flera olyckor inträffat genom åren och Linköpings kommun har flera gånger försökt bygga om den för att göra den säkrare.
Den senaste åtgärden var att förbjuda vänstersväng från Kylarevägen. De som kommer därifrån och vill mot Brokindsleden måste nu svänga höger och runda Saabrondellen.
– Men vi ser att det är många som struntar i det. Jag stod där själv och studerade trafiken en halvtimme för ett tag sedan. Det var väl inte hälften som gjorde en förbjuden vänstersväng, men många var det, berättar Alexander.
Efter gårdagens olycka med fyra bilar inblandade var det många på Correns Facebooksida som kritiserade korsningen. "Det var bara en tidsfråga innan något allvarligt skulle hända där", var en synpunkt som återkom.
Frågan är vad som skulle kunna göras. "Bygg en rondell vid Kylarevägen", var ett förslag som kom fram i Facebookdiskussionen.
– Vi har försökt förbättra trafiksituationen här i flera år, men vi har inte kunnat hitta den där optimala lösningen. En rondell vid Kylarevägen skulle inte bli bra. Det ligger så nära korsningen vid Brokindsleden att det skulle bli stopp in i rondellen när det är mycket trafik, säger Ulf Johansson Lorin, som är avdelningschef för stadsmiljö.
Köbildningarna vid Saabrondellen skulle kunna minskas om Stångådalsbanan flyttas till andra sidan Saabfältet. Ett sådant förslag finns i översiktsplanen, men om det blir verklighet lär det inte hända innan stadens nya Resecentrum byggs.
Åtta personer var inblandade i gårdagens olycka och fem fick föras till sjukhus. Dock rapporteras bara lindriga skador. Hur olyckan gick till har polisen fortfarande ingen klar bild av.
– Jag vill inte spekulera. Vi kommer att höra alla berörda under veckan och samla in uppgifter. I nuläget finns det inga misstankar om brott, men sådant kan ju förändras under utredningens gång, säger förundersökningsledare Björn Goding.