"Olyckorna inträffade på de mest olämpliga platserna"

E4 förbi Linköping har en hög andel lastbilstrafik – och sträckan är av flera anledningar extra känslig. Olyckor här kan därför få förödande konsekvenser.
"Även om det finns omledningsvägar så är det två mil mellan trafikplatserna. Då blir det långa köer och enorma väntetider", säger Claes Wennerqvist, projektledare för drift och underhåll på Trafikverket.

Enligt Claes Wennerqvist inträffar det ungefär lika många trafikolyckor på sommaren som på vintern, men konsekvenserna blir ofta större på sommaren. "Dels går det fortare då, dels är det mer trafik."

Enligt Claes Wennerqvist inträffar det ungefär lika många trafikolyckor på sommaren som på vintern, men konsekvenserna blir ofta större på sommaren. "Dels går det fortare då, dels är det mer trafik."

Foto: Samuel Villius

Linköping2020-08-26 18:00

Avstängda vägar och köer får man räkna med efter trafikolyckor i samband med räddnings- och bärgningsarbete. Men just E4-sträckan förbi Linköping är extra känslig. Två av de senaste veckornas tre lastbilsolyckor, som resulterade i milslånga köer, är exempel på det.

– De inträffade på två av de mest olämpliga platserna som finns. Den första olyckan, strax söder om trafikplats Tift, stoppade trafiken i norrgående riktning, vilket gör att du inte har någon avfart förrän i Mantorp. Så det är som en säck från Mantorp ända till Linköping. En säck där bilarna inte kan vända utan blir stående, säger Claes Wennerqvist.

Den senaste av de tre olyckorna, som inträffade i höjd med Tallboda, påverkade på motsvarande sätt trafiken i södergående riktning.

– Där har du en säck ända till Norsholm. På den sträckan går det inte heller att vända eller tömma motorvägen på bilar. Det blir väldiga väntetider för dem som hamnar i de här köerna. Det är värsta tänkbara scenario, säger Claes Wennerqvist och fortsätter:

– Vid den andra olyckan, mellan Tornby- och Tiftavfarterna, kunde vi ändå leda om trafiken genom Linköping. Men det är heller inte den bästa omledningsvägen, att leda in all trafik i en storstad.

Sannolikheten för just lastbilsolyckor på E4 i Östergötland är också stor. Mätningar som Trafikverket har gjort visar exempelvis att mellan 4 200 och 4 800 lastbilar passerar på E4 förbi Linköping varje dygn, vilket motsvarar uppemot 20 procent av den totala trafiken på 25 000-30 000 fordon. Det är ungefär samma andel tung trafik som på motsvarande godsstråk längs andra nationella vägar som E6, E18, E20 och E22.

Enligt Claes Wennerqvist har den tunga trafiken på E4 genom länet också ökat på senare år, framför allt efter 2015 då den nya motorvägen på väg 40 förbi Ulricehamn invigdes.

– Sedan dess har en stor del av lastbilstrafiken på sträckan Stockholm-Göteborg flyttats över på den här sidan Vättern och gett ett ökat tryck på E4. Man tjänar 17-18 minuter, trots att det är lite längre.

Trots den känsliga situationen och andelen tung trafik på E4 förbi Linköping planerar Trafikverket, enligt Claes Wennerqvist, inga akuta åtgärder för att mildra konsekvenserna av händelser som de tre lastbilsolyckorna.

– Olyckorna ses som tre enskilda händelser och så får polisrapporterna utreda vad orsaken är, säger han.

Samtidigt har flera röster höjts för att komma till rätta problemen.

Exempelvis vill kommunalrådet Muharrem Demirok skynda på byggena av Ullevileden (mellan Tornby och Mörtlösa) och en ny avfart från E4 (mot Gärstad och Ekängen) för att lättare kunna leda om trafiken vid olyckor. Han har också föreslagit omkörningsförbud för lastbilar och ett tredje körfält.

Claes Wennerqvist tycker att samtliga alternativ är bra.

– Ullevileden skulle verkligen underlätta. Den hade exempelvis kunnat användas till viss del vid den andra av de här tre olyckorna.

Det sistnämnda förslaget, om ett extra körfält, tror han dock kommer att dröja.

– Jag är 64 år och med nästan hundra procents sannolikhet kommer jag aldrig att få uppleva det. Annars skulle det vara ett bra alternativ, då har man ju så att säga en chans till när något händer.

Lastbilsolyckorna på E4

10/8

Vid 12.30 kolliderade en lastbil, en hästtransport samt en personbil i höjd med Malmslätt. Fem personer fick lindriga skador. En häst bekräftades senare avliden.

Strax före klockan 15 inträffade en ny olycka, mellan Tornby- och Tiftavfarterna, där en lastbil välte över en personbil. Tre personer skadades lindrigt.

19/8

Vid klockan 11 körde en lastbil med släp in i en stillastående bil nära Mörtlösaavfarten. Lastbilen fortsatte in i en bropelare och hamnade på sidan. Ingen skadades allvarligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!