Just nu säljs det fler fyrhjulingar än tvåhjuliga motorcyklar. Samtidigt inträffar fler olyckor och dödsfall. Mellan 2001 och 2012 avled 74 personer i olyckor med fyrhjulingar, enligt statistik från Transportstyrelsen.
Ytterligare en svår olycka med fyrhjuling, den här gången med dödlig utgång, inträffade på lördagskvällen nära Friggesund i Hudiksvalls kommun. En man i 25-årsåldern hittades död under en fyrhjuling. Det finns inga vittnen till olyckan och polisen misstänker inget brott.
Säg den grabb i mellanstadieåldern som inte drömmer om en fyrhjuling. Som förälder kan en liten fyrhjuling kännas säkrare än en crossmotorcykel, som också finns i minivarianter, men den känslan är bedräglig.
Till skillnad från vad många tror är fyrhjulingar lynniga. Tyngdpunkten ligger högt, därmed har de lätt för att välta även i låga hastigheter. Föraren är lika oskyddad som en motorcykelförare. Risken är stor att fordonet, som ofta väger flera hundra kilo, hamnar över föraren.
Intresset för fyrhjulingar ökar mycket snabbt. År 2012 såldes för första gången fler fyrhjulingar än tvåhjuliga motorcyklar. Det säljs i dag cirka 11 000 registrerade fyrhjulingar per år. Vid årsskiftet 2012–2013 fanns över 90 000 fyrhjulingar registrerade som terränghjuling eller som motorcykel i trafik. Till det kommer sådana som är registrerade som traktor eller motorredskap samt ett okänt antal oregistrerade fyrhjulingar.
Trafikverket har utarbetat en strategi för att försöka få ner det accelererande antalet fyrhjulingsolyckor, ofta med svåra skador som följd.
Arbetet med mc- och mopedstrategin är en förebild. Strategin ska visa hur antalet omkomna på fyrhjulingar kan halveras och hur antalet mycket allvarligt skadade kan minska till 2020.
På ett trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand tidigare i september diskuterades är att lägga in ett krav i arbetsmiljölagen på särskilt körkort för fyrhjuling, på samma sätt som man numera kräver körkort för motorsåg. Det skulle gälla de typer av fyrhjulingar som får köras som arbetsredskap. Utbildningen kan se olika ut och ha olika nivåer.
Problemet med de mindre fyrhjulingarna, som används som leksaker av pojkar, kvarstår dock. Av de 7 000 personer som uppsökte akutsjukvård efter olyckor med fyrhjulingar, åren 2007-2010, var 40 procent barn under 15 år. Det visar statistik från Socialstyrelsen. Den överlägset vanligaste olycksorsaken var vältning. Den statistik som finns att tillgång har några år på nacken. Det finns skäl att befara att andelen skadade barn har ökat.