Nästan hälften av studiens tillfrågade tycker att cykelreglerna är oklara, och syftar främst på cykelöverfarter och andra platser där cyklisters vägar korsas. Det råder också oklarhet om cyklister ska betraktas och agera som bilister eller gångtrafikanter.
De flesta i undersökningen har dock bra koll på reglerna, i varje fall när det gäller beteenden som är förbjudna. Det är när man vill komma fram fort som reglerna tenderar att brytas. Det är då lätt att välja mer flexibla vägar, som att cykla på övergångsställen, eller på trottoaren. Det är även många som medvetet har för avsikt att bryta mot reglerna om de upplever regelbrottet som ofarligt.
– Det finns situationer i trafiken där bilister får grönt, medan cyklister har rött trots att de står parallellt. Då tenderar flera cyklister att bryta mot reglerna och cykla mot rött, säger Gunilla Björklund, forskare på VTI.
I studien kunde man även se ett samband när det gäller regelkunskap och brott i trafiken.
– De som hade minst regelkunskap var de som begick flest brott, säger Gunilla Björklund, forskare på VTI.
Nu föreslår forskarna på VTI att anpassa trafikreglerna till cyklisterna och även se över infrastrukturen för att underlätta för cyklisterna. Detta genom att till exempel undvika avbrutna cykelbanor och komplicerade överfarter.