Okända Linköpingsbolaget växer snabbt

Linköping har de senaste årtiondena utvecklats till Sveriges centrum för utvecklingen av affärssystem. Alla känner till IFS och Intentias framgångar, men få vet vilka IMI är. Det ska det bli ändring på nu.

Samma dag som vi besökte IMI invigde företaget sina nyrenoverade lokaler på Repslagaregatan 24 i Linköping. Här ses vd Niklas Rönnbäck och vice vd Sandra Lundegaard i invigningsvimlet. "Vi tror att den här ombyggnaden, med så stora gemensamma utrymmen, är rätt idag. Det är viktigt att personalen vill komma till kontoret" säger Niklas.

Samma dag som vi besökte IMI invigde företaget sina nyrenoverade lokaler på Repslagaregatan 24 i Linköping. Här ses vd Niklas Rönnbäck och vice vd Sandra Lundegaard i invigningsvimlet. "Vi tror att den här ombyggnaden, med så stora gemensamma utrymmen, är rätt idag. Det är viktigt att personalen vill komma till kontoret" säger Niklas.

Foto: Albin Wiman

Linköping2022-07-18 05:00

Måndagsintervjun

När containerfartyget M/V Ever Given våren 2021 körde fast, och under en vecka blockerade Suezkanalen, så sattes fokus på världens logistik och vi blev alla varse vilken känslig apparat den är. Och förstås vilken viktig passage just Suezkanalen är.

Nu vet vi alla, i en tid med rusande globalisering och digitalisering, att logistiken blivit avgörande för i stort sett alla branscher.

Med det med oss tar vi hissen upp till fjärde våningen på Repslagaregatan 24 i Linköping för att möta en av Nordens ledande leverantörer av logistiksystem: IMI – eller Industri-Matematik International AB som förkortningen står för.

undefined
"Om fem år ska vi vara Nordens ledande leverantör av logistiksystem" säger IMI:s vd Niklas Rönnbäck.

Vilka är då IMI? undrar säkert någon, med all rätt. För att vara ett så anrikt Linköpingsföretag, grundat 1967 och med sitt första affärssystem lanserat så tidigt som 1984, har företaget hållit låg profil.

– Så har det varit och till stor del har det berott på att vi i många år har ägts av stora, globala koncerner. Som ett litet svenskt bolag i en stor amerikansk koncern var vi en udda fågel, säger Sandra Lundegaard, vice vd.

IMI:s största kunder idag är DB Schenker, Ahlsell, Apotek Hjärtat, Systembolaget, Coop och Jysk.

– Vi jobbar med att säkra robusta, effektiva distributionsflöden och med allt som hänt och händer i världen på senare tid så känns det viktigare än någonsin. Trenden hos företag är att fylla på lagren mer. Motståndskraften måste öka och då växer lagervolymerna. Det här kräver stor flexibilitet och det möjliggör våra system, säger Niklas Rönnbäck, som är IMI:s vd.

Sandra fortsätter:

– Den flexibiliteten kan också handla om att ett lager brinner och leveranserna snabbt måste styras om. Sånt systemstöd är jätteviktigt idag. Även corona skapade nya förutsättningar. Då kom kunder till oss och bad oss lösa när deras lagerplockare inte kunde vara så nära varandra i lagren. Då utvecklade vi en systemlösning som styrde avståndet mellan olika plockare i en och samma lagergång.

undefined
Vice vd Sandra Lundegaard har jobbat på IMI i 17 år.

Sedan januari 2021 ägs IMI av Priveq, ursprungligen försäkringsbolaget Skandias investmentbolag som sedan 1998 är fristående.

Vd Niklas Rönnbäck om Priveqs köp av bolaget:

– Det var en lång process som pågick 6-9 månader under 2020. 50–100 investerare och industriföretag från hela världen tittade på oss. I slutändan handlade det om några nordiska investmentbolag där svenska Priveq till slut blev majoritetsägare.

Vad betyder det med nya ägare?

– Med amerikanska ägare var vi för långt ifrån USA. Det var en nackdel, vi fick aldrig investera oss vidare. Idag är det självklart att göra det, våra ägare säger "vi har ju inte köpt er för att ni inte ska växa", säger Niklas.

Nu växer IMI snabbt och under de 18 månader som gått sedan ägarbytet har personalstyrkan i Linköping, Hässleholm, Göteborg och Stockholm vuxit med 50 procent, från 80 till 120.

– Planen är att vara 150 innan 2022 är slut, säger Sandra.

undefined
IMI:s största kunder idag är logistikjättar som DB Schenker, Ahlsell, Apotek Ica, Systembolaget, Bring och Jysk.

Många kunder, både leverantörer och privatpersoner, efterfrågar en mer hållbar logistik, enligt Niklas och Sandra.

– Det är något vi utvecklar hela tiden. Vår vision är att göra våra kunder världsledande inom hållbar logistik, säger Niklas och ger ett exempel:

– Säg att du köper en jacka som du upptäcker är för liten när den kommer till dig. Då arbetar många med färdigtryckta returlappar som de redan betalt för och så kanske jackan skickas till Polen för ompaketering. I stället har vi nu ett system där du efter leverans får frågan ”Är allt som det ska?”. ”Nej, jag vill ha en storlek större” svarar du. Då kan vårt system svara: ”Okej, det finns en storlek större på butiken i Gränden i Linköping. Vill du ha den så lägger vi undan den. Så är du snäll och tar med dig jackan dit och byter”. Då blir din jacka som var för liten direkt en lagerpunkt som är möjlig att sälja i stället för att vara otillgänglig i systemet i väntan på ompaketering.

undefined
Niklas Rönnbäck har varit vd för IMI sedan 2009.

IMI vill växa både organiskt och genom förvärv och i slutet av juni presenterade företaget sitt senaste förvärv: norska Agrippa solutions och deras mobila lösning för avvikelsehantering.

Var är IMI om fem år?

– Vi ska vara Nordens ledande leverantör av logistiksystem, säger Niklas Rönnbäck. Idag är vi en av de ledande, men inte den ledande. Vi ska omsätta en halv miljard inom fem år. Idag omsätter vi 200 miljoner. Och då finns vi representerade i alla nordiska länder och i några länder till i norra Europa.

IMI

Vad: Utvecklar och säljer logistikaffärssystem.

Grundat: 1967.

Var: Har kontor i Linköping, Hässleholm, Göteborg och Stockholm.

Ägare: Priveq investment.

Antal anställda: 120.

Vd: Niklas Rönnbäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!