På måndagskvällen nådde beskedet stadshuset i Linköping. Då stod det klart att Boverket och Naturvårdsverket inte lyckats komma fram till någon kompromiss kring vilka bullergränser som ska gälla för flyget.
Under tisdagsmorgonen överlämnades den nio-sidiga rapporten till Socialdepartementet och Miljödepartementet. Sammanfattat kan man säga att myndigheterna är eniga om att de inte är överens.
De har helt enkelt olika lagstiftning att följa i sin myndighetsutövning och då går det inte att kompromissa.
I Linköping är både Socialdemokrater och Moderater överens om att Boverket borde få bestämma. Enligt deras riktlinjer tillåts att max-nivån 70 dBA överskrids upp till 30 gånger per dag.
– Jag har respekt för myndigheternas uppdrag, men det kommer till en gräns när politikerna måste bestämma sig. Statsministern måste tala om att det är Boverkets regler som ska gälla, säger Lena Micko (S) oppositionskommunalråd i Linköping.
Hon är uppenbart missnöjd med att Paul Lindvall (M) inte lyckats övertyga sina partikamrater i regeringen om att frågan måste lösas.
De enda som har en avvikande åsikt är Miljöpartiet. De är de enda som försvarar Naturvårdsverkets hållning.
– Naturvårdsverket tar fasta på medborgarnas välbefinnande – det gör inte Boverket. Vår syn är att en stadsnära flygplats inte rimmar med en hållbar stad. Då måste flygplatsen flyttas, säger Nils Hillerbrand (Mp).
Var ska den flyttas då?
– Det är en intressant fråga som vi inte råder över. Saab skulle till exempel kunna förhandla med Försvarsmakten om att vara på Malmen, svarar han.