Klart: Ett tredje fordon ska trafikera stadsdelen

Forskningsprojektet Ride the future, som bedrivs vid campusområdet i Linköping, växer. Ett tredje autonomt fordon, minibussen Hjulia, ska nu tas i drift.

Forskningsprojektet Ride the future, vid campusområdet i Linköping, expanderar. Ett tredje autonomt fordon tas nu i drift, en minibuss med namnet "Hjulia".

Forskningsprojektet Ride the future, vid campusområdet i Linköping, expanderar. Ett tredje autonomt fordon tas nu i drift, en minibuss med namnet "Hjulia".

Foto: Pressbild

Linköping2022-02-22 19:55

Thomas Charrier är pressansvarig på Transdev Sverige AB. Med bland annat VTI, Linköpings universitet, Östgötatrafiken och Linköpings kommun har hans företag, sedan ett antal år tillbaka, drivit projektet framåt. För nästan exakt två år sedan togs de första minibussarna "Busse" och "Reza" i drift för att trafikera campusområdet. I september 2021 utvidgades området till att inkludera Vallastaden. Nästa steg i projektet är alltså ett tredje fordon.

undefined
Minibussarna har trafikerat campusområdet i två års tid och Vallastaden sedan september förra året. Med det nya fordonet skapas en bättre kontinuitet och en högre komplexitet i projektet.

– Det är en framgång. Det ger oss en bättre kontinuitet, vi kommer att vara mindre sårbara om vi behöver besikta eller reparera ett fordon, och vi får en ökad komplexitet. Nu har vi totalt tre fordon från två olika tillverkare som ska kunna kommunicera och interagera med varandra, säger Transdevs Thomas Charrier.

Syftet med projektet är att ta reda på hur självkörande minibussar kan komplettera den ordinarie kollektivtrafiken. I dag trafikerar projektets minibussar en sträcka på fyra kilometer med 13 hållplatser. På sträckan måste fordonen ta hänsyn till såväl cyklister och fotgängare till bilar och bussar.

undefined
"Genom att investera i ett tredje fordon kan vi expandera projektet och erbjuda en större fältstudie till forskarna som vill testa och utveckla intressanta studier om framtidens mobilitet. Vi skapar helt unika förutsättningar för mobilitetsforskning, säger Anna Anund, forskningschef på VTI, i ett pressmeddelande.

Projektet löper över hela 2022 och 2023.

– Förhoppningen är att vi kommer att ha lärt oss tillräckligt mycket för att kunna lansera såna här tjänster i vanlig kollektivtrafik. Vi tror inte att vi kommer att kunna automatisera hela kollektivtrafiken men vi tror att vi kan erbjuda ett bra komplement, säger Thomas Charrier.

Projektet är nu ett av de största av sitt slag i Sverige.

Karta: Linköpings universitet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!