Jan Grop sålde sitt byggföretag den 7 november. De anställda insåg att något inte stämde med affären eftersom de inte kunde få kontakt med den nya ägaren.
De blev helt övertygade om att något var fel i slutet av november när lönen uteblev.
Läs mer: Ägaren sålde - de anställda lurades
Patrik Wettermark var den som först ansökte om konkurs och under fredagsmorgonen var han i Uppsala tingsrätt för en konkursförhandling, men någon företrädare för byggföretaget dök inte upp.
– Men domaren sa att det skulle gå att hålla förhandlingen ändå. Problemet är bara att bevisbördan ligger på mig, jag måste bevisa att företaget är på obestånd, det räcker inte att vi är tolv man som inte fått lön. Domaren föreslog att jag skulle skjuta på förhandlingen och sen ta fram bevis, berättar Patrik Wettermark.
Bevis i detta sammanhang kan exempelvis vara ett utmätningsförsök från kronofogden. Patrik Wettermark måste då först vända sig dit.
Nu slapp han detta eftersom domaren i Uppsala tingsrätt direkt efter den här förhandlingen hade ytterligare två konkursansökningar att behandla. Båda dessa stod fackförbundet Byggnads och LO-TCO rättskydd bakom. Deras jurister hade sett till att ha bevis och med hjälp av dessa försattes byggföretaget Ciola byggservice AB i konkurs, som när det såldes i november, hette Konstruktiva Grop AB.
Anett Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO rättsskydd, är den som hjälpt Byggnads medlemmar.
– Här har man satt in målvakter och den ena av dem har utträtt ur styrelsen så nu var det bara en kvar och det här är ju inte ovanligt. När man börjar byta namn på bolaget och sätter in nya personer i styrelsen – då kan man misstänka att man är på väg att tömma bolaget på tillgångar, säger hon.
Nu ska hon sammanställa lönefordringarna för de åtta personer som hon hjälpt och skicka detta till konkursförvaltaren.
– Och de som inte är medlemmar i Byggnads bör väl själva ta kontakt med konkursförvaltaren för att vara på den säkra sidan, säger hon.
Till konkursförvaltare utsågs Andreas Welin vid Advokatbolaget Welin i Uppsala. Även han uppmanar de anställda att höra av sig.
– Anställda som har frågor är naturligtvis välkomna att kontakta mig. Jag är ju till för att försöka reda ut vad som hänt och det som är högintressant här är ju att se vart pengarna har tagit vägen, säger han.
Den före detta anställde – Patrik Wettermark – konstaterar att det är skönt att problemen är över. Han ser det som att han är en erfarenhet rikare.
– Men det här är det märkligaste jag varit med om. Jag har aldrig hört talas om att man sålt sitt bolag med anställda utan att informera om det, säger han.
Vi har sökt Jan Grop för en kommentar.
Här kan du läsa kommentarer från två av de föregående ägarna till bolaget.