– De som har Ica-kort får bonuspoäng för den el som de köper av oss. Vår satsning på hållbar el är det som gör att vi är intressanta för Ica. Vi är väldigt glada för att Ica har valt oss eftersom det råder hård konkurrens på elmarknaden, säger Bixia-vd:n Pär Kaller.
Bixia beskriver sig som ett av de elhandelsbolag som köper störst andel närproducerad och förnybar el.
Företaget samägs av sju olika kommunala energibolag i Sverige, med Tekniska verken som majoritetsägare. Delar av vinsten ska gå till majoritetsägaren som sedan årligen delar ut pengar till sin ägare, Linköpings stadshus AB – alltså kommunen. Elhandeln sker på nordiska elbörsen Nordpool, genom dotterbolaget Bixiaenergy management.
Bixias idé är att på längre sikt ställa om elförsörjningen till en helt förnybar elmarknad och göra det enklare och lönsammare att producera el från sol, vind och vatten. Bolaget har sedan många år tillbaka ett ramavtal om elleverans till Icas butiker. Nu kommer man också närmare Icas 4,9 miljoner kortkunder. Enligt Pär Kaller är det inte helt lätt att nå ut till elkunderna, med något som många tar för så självklart.
– Elen hem till hushållet är en lågintresseprodukt. Man förväntar sig att det fungerar. Och produkten ser likadan ut oavsett varifrån den kommer. Vi kämpar för att konsumenten ska göra ett medvetet val även när det gäller sitt elavtal, säger Pär Kaller.
Det nya samarbetet med Ica lanseras under denna vecka.