Det är de kommunala bostads- och fastighetsbolagen Stångåstaden, Sankt Kors och Lejonfastigheter som står bakom satsningen där besökarna kan ta del av Ebbeparks historia och framtid, från tiden då området hyste Wahlbecks fabriker till hur platsen därefter vuxit fram med en ny typ av innerstadsmiljö.
Här kommer företag att samsas med boende och föreningar i en miljö där stort fokus har lagts hållbara och innovativa lösningar.
Mitt i allt detta har ett särskilt showroom tagit plats där det, förutom historieberättelsen om Walhbecks och framtida visioner, kommer att ges möjlighet till träffar av olika slag.
– Det är en arena där vi ska sprida information om vad vi vill med Ebbepark, säger Eva Ankarberg, kommunikationschef på Sankt Kors. Se det som en färgstark mötesplats där det kommer att pulsera av tankar och idéer.
Showroomet är i första hand avsett för hyresgästerna till Stångåstaden, Sankt Kors och Lejonfastigheter, men andra ska också kunna boka lokalen som också rymmer fyra konferensrum samt en mindre köksdel.
– Men det är inte tänkt att det ska hållas födelsedagskalas eller liknande, utan vi ser istället utrymmena som lämpliga för exempelvis föreningsmöten och företagsträffar, säger Linn Lichtermann som anställts av Sankt Kors som relationsbyggare vid Ebbepark.
Hon lyfter samtidigt fram de värdeord som ska symbolisera den nya innerstadsdelen:
– Mod, omtanke och smarthet. Här ska kreativiteten ges stort utrymme att växa och frodas.