Nya trender på Näringslivsmässan

Näringslivsmässan i Linköping har antagit en ny form, med starkt fokus på affärsmöten. På torsdagen hölls första mässdagen i Linköping sport center.

Konsten. Eric Hjelmberg på Galleri Melefors ställer ut, inte vilken konst som helst, på Näringslivsmässan.

Konsten. Eric Hjelmberg på Galleri Melefors ställer ut, inte vilken konst som helst, på Näringslivsmässan.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2017-10-05 16:44

Och reaktionerna var blandade. En en sak är säker, det är betydligt lugnare i den här tappningen.

– Det är väldigt lugnt. Det är kanske bra för vi tycker att de möten vi har haft har varit väldigt kvalitativa, säger Johan Jättne försäljningschef på Ahlsells.

Roy Lindhout på Resia har samma känsla. Han jämför med när mässan låg i Saab arena och hette Östgötaforum, var mer inriktad på många besökare.

– Den här lösningen är bra, man pratar mycket mer med varandra, man går och knackar på hos grannen och de har tid för ett bra möte. Men det hade kunnat vara fler besökare, säger Roy Lindhout.

En som gillar Näringslivsmässan är Robert Nagy, som arbetar ögonkliniken Memira.

– Det är nog faktiskt det bästa tillfället för oss att träffa kunderna. Det kan i bland vara lättare att mötas här än att försöka få en tid på företaget, även om vi redan har avtal med dem.

Och en nykomling är Galleri Melefors, som ställer ut enorma målningar av lika enorma konstnärer.

– Vi vill visa att vi är en aktör i Linköping. Dessutom hyr vi numera ut målningar till företag. Man kan alltså ha äkta konst på väggarna som vi byter ut regelbundet, säger Eric Hjelmberg på Galleri Melefors.

På mässan går folk mellan montrarna och knyter kontakter. En trend är att allt fler använder sig av ny teknik, antingen för att skapa intresse, eller i sina produkter. IT-företaget Hiq är på plats och visar upp virtual reality-lösningar vård och omsorg.

– Vi har gjort en produkt som brukarna på ett boende kan använda. De kan ta på sig VR-glasögonen och komma till en strand eller en skog eller någon annan miljö, berättar Zoran Pucar på Hiq.

Det provade Nathalie Kemppainen från HR-företaget Montico.

– Häftigt. Och det är ju så uppenbart att den här tekniken är här för att stanna! var hennes betyg. Mässan fortsätter under fredagen. Besökare från allmänheten är välkommen, men ett krav är att man är anställd eller har ett engagemang i ett bolag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!