Den nya lösningen har också fått kritik: "Livsfarligt"

Den nya omledningslösningen vid Ebbepark har fått hård kritik. Men ansvariga på Linköpings kommun tycker sig ha fått till en bra och säker lösning.

Muharrem Demirok (C) håller med om att omledningslösningarna vid Ebbepark inte blivit tillfredsställande: "Olyckliga omständigheter och besked från olika parter har gjort det extra svårhanterligt."

Muharrem Demirok (C) håller med om att omledningslösningarna vid Ebbepark inte blivit tillfredsställande: "Olyckliga omständigheter och besked från olika parter har gjort det extra svårhanterligt."

Foto: Samuel Villius

Linköping2020-09-23 18:00

När gång- och cykeltrafikanter inte längre kunde hänvisas genom Centrala griftegårdarna tvingades kommunen till en ny omledningslösning mellan Fridtunagatan och Plommongatan, via kanten av Johannesborgsparken och runt byggarbetsplatsen. Lösningen har fått missnöjda Linköpingsbor att reagera.

En del tycker att skyltningen är otydlig och svårbegriplig. Andra menar att det är trångt, halt och farligt att ta sig fram, både på den stängslade trottoaren och över den träramp som utgör en del av sträckan.

"När det var blött blev metallen som var på trät hal." "Du kan ramla ner till knäna i glipan mellan trädäck och branten." "Det kändes livsfarligt."

Det är några av åsikterna på Facebook där frågan har diskuterats flitigt i olika trådar.

undefined
Kritik har riktats mot att spången är för smal och att det är svårt att mötas på den. Enligt Johan Engström kommer den dock inte att breddas. "Nej, i och med att den är för gående, främst skolbarn."

Flera cyklister har också ställt sig frågande till skyltningen. Inledningsvis kunde den tolkas så att även de tilläts köra på den nya omledningsvägen.

På kommunen menar man dock att det aldrig var tanken.

– Vägen är i första hand till för att ge gående skolbarn en säker passage förbi bygget, i andra hand för andra gående. Absolut inte för cyklister. Har man cyklat där en gång borde man inse att man inte ska göra det igen, säger trafikingenjör Johan Engström.

Han berättar att kompletterande skyltar ska sättas upp och att skyltningen har förtydligats. Numera är omledningsvägen fri från cyklister som istället dirigeras runt området via Westmansgatan, Malmslättsvägen och Kaserngatan – där omledningsskyltningen också ska bli tydligare.

– Jag känner mig säker på att det här blir en så bra och säker lösning som möjligt, framför allt för skolbarnen och övriga gående.

undefined
Omledningsskyltarna, som från början även visade cykelsymboler, har nu justerats. "I mångas värld borde det ändå ha varit uppenbart att det här bara var till för gående", säger Johan Engström.

Samtidigt har situationen vid Ebbepark fått flera att kritisera Linköping som cykelstad generellt.

"Bygget har varit ett lysande bevis för hur svagt cykelintresset egentligen är. Alla ansvariga borde skämmas rejält om dom påstår att cykling prioriteras" är en av kommentarerna på Facebook.

Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, håller inte med:

– Vi utsågs förra året till Sveriges näst bästa cykelkommun och siktar på att behålla eller förbättra den positionen.

– Men andra länder i Europa har kommit mycket längre, så att vara bäst i Sverige innebär kanske inte topp tio i Europa. Vi behöver ta lärdomar från andra, och då är Köpenhamn ett bra exempel. De har lyckats få 60 procent av de boende att välja cykel som färdmedel.

undefined
Muharrem Demirok (C) håller med om att omledningslösningarna vid Ebbepark inte blivit tillfredsställande: "Nu får vi dra ordentliga lärdomar av det här så att det inte upprepas någon annanstans."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!