Fortfarande utgörs bara 5 procent av Sveriges personbilsflotta av laddbara bilar – och två tredjedelar av dem är hybrider.
Men försäljningen av eldrivna fordon har nu satt fart rejält. Jämfört med samma tid i fjol har antalet laddbara bilar nästan fördubblats, enligt elbilsstatistik.se.
Fler elbilar kräver fler laddplatser. I Linköping innehåller Alliansens nya budgetförslag ett uppdrag till samhällsbyggnadsnämnden att satsa på laddinfrastruktur. Satsningen innehåller tre punkter:
* Antalet kommunala laddplatser ska fördubblas till 2024.
* Hälften av alla nya p-platser som kommunkoncernen skapar ska ha möjlighet till laddning.
* År 2030 ska samtliga hyresgäster i de kommunala bolagen ha möjlighet att ladda sin elbil.
Den sista punkten inbegriper även hyresgästerna i Stångåstadens cirka 18 600 lägenheter.
– Det är den svåraste punkten. Men med den nybilsförsäljning vi ser så kommer det inte att fungera, om inte vi inom det offentliga går fram mycket snabbare med utbyggnaden av laddinfra. På den privata sidan går det av sig självt – där ser vi att det finns stora planer på utbyggnad, kommenterar Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Vem ska betala för utbyggnaden?
– Initialt måste investeringarna finansieras av de kommunala bolagen eller av skattekollektivet. Men på längre sikt är det marknadsekonomiska principer som gäller, det vill säga att det är de som använder elen som betalar. Vi subventionerar ju inte bensinmackar.