– Jag har själv köpt hemstäd i sju år men alltid haft svårt att hitta ett företag jag varit helt nöjd med. Antingen är det för dyrt eller så håller städningen inte en hög kvalité över tid.
Han har bott i Ekkällan och Vallastaden, där det inte funnits parkering precis utanför huset.
– Då har de fått krångla och försökt hitta parkering. De har alltid tagit bil, trots att kontoren ofta legat nära och grejerna de har med sig får plats i en plastpåse, säger Christian Bremer som grundat Cyklande städarna.
Han har jobbat med IT i tio år och kommer fortsätta med det samtidigt som han jobbar med städföretaget på kvällar och helger. Tanken på att få bort bilen ur ekvationen när det kommer till hemstäd har funnits i två år och i början av sommaren startades företaget. Lite extra motivation fick han från Cyklande rörmokaren i Stockholm. Det som de transporterar är tyngre än städutrustning och Christian Bremer resonerade att om det fungerade för dem borde det gå att göra samma sak inom städbranschen.
Produkterna som städfirman använder är miljöklassade och fordonsflottan består av fem elcyklar. Cyklarna kan förses med en cykelkärra där städutrustningen får plats. Vid uppdrag som kräver mer utrustning eller transport av tunga föremål använder man dock bil. Men företaget har inga egna bilar utan tar del av fordonen via en bilpool.
– Jag tycker det är ett smart bilutnyttjande, säger Christian Bremer.
Hur mycket får städarna cykla på en dag?– Under tio kilometer. Vi lägger ut en smart rutt så att man inte behöver cykla längre än nödvändigt. Med en snitthastighet på mellan tjugo och tjugofem kilometer i timmen blir det ungefär en halvtimme per dag. Det är inte längre tid än vad andra städföretag sitter i sina bilar. Vi har försökt anställa personer med ett miljöintresse som gillar att cykla.
– Jag skulle snarare se det som en förmån för dem än något jobbigt. De kommer ut i friska luften och får röra på sig. Jag tror att det varierade rörelsemönstret kan motverka arbetsskador.
Christian Bremer berättar att förutom att cyklarna är skonsammare mot miljön än bilar gör de också att företaget kan pressa priset. Att ladda cyklarna kostar någonstans mellan sex och åtta öre per mil de rullar. Elen man laddar med är, såklart, miljömärkt.
På kontoret jobbar Christian Bremer själv och Jessica V. Krusell heltid och tre personer är timanställda. Inom ett halvår ska man vara sex eller sju personer och om två år tjugo eller tjugofem. Och så finns det ett annat mål.
– Det finns inga stora pengar i städbranschen, så fokus ligger inte där. Vi vill erbjuda något som är bättre än det som redan finns. Om vi kan påverka andra städfirmor att köra mindre bil, då har vi lyckats.