Farthindret, som heter Actibumpsystem, lämnar plan väg för den som håller hastighetsbegränsningen, men ger fortkörare en ”fysisk påminnelse”. Detta genom att en fallucka öppnas, sjunker ned några centimeter i vägen och skapar ett gupp för fordon som kör för fort.
Ett farthinder finns redan på Rydsvägen, i närheten av McDonald’s vid Vallarondellen. De nyinstallerade falluckorna finns på Västra vägen och vid ett övergångsställe i korsningen Djurgårdsgatan-Väbelgatan, där ungefär 13 500 fordon passerar dagligen.
– De har varit igång för fullt sedan mitten av november, säger Lars Norr, projektledare för infrastruktur på Linköping kommun.
Efter installationen av farthindret på Rydsvägen för fyra år sedan väcktes en hel del diskussioner om huruvida det skulle skada fordon och vara en trafikrisk för motorcyklister. Det har även upplevts som att det inte fungerat, då det inte reagerar på alla fortkörare. Anledningen till detta är bland annat att hindret aktiveras beroende på vad som finns inom avläsningsarean på radarn och en inställning som likt en fartkamera justerar dag för dag hur många gånger luckan öppnas.
– Tanken är att ingen ska straffas för att en annan bilist kör för fort och hinner ikapp bakom, säger Lars Norr.
Det är Linköpingsföretaget Edeva som levererar farthindren och har tidigare installerat dem i Uppsala och på Öresundsbron.
Priset för en enhet är omkring 400 000 kronor, sedan tillkommer kostnader för bland annat markarbeten och asfaltering.
– Man får jämföra kostnaden med vad ett liv eller ett skadat liv är värt. Meningen är att skapa trygghet för alla trafikanter, säger Lars Norr.