Planerna för Linköpings nya resecentrum har redan kommit långt och det gäller att undvika nya käppar i hjulen. Aleksander Gabelic är den enda östgöten som står på valbar plats för EU-parlamentet inför valet i slutet av maj. Han har därför varit tvungen att sätta sig in i de nya brotunneldirektiven i rasande fart.
– Det gäller att vi är med på tåget om det här ska landa rätt för Linköpingsborna, säger Aleksander Gabelic. Jag har tittat på ett par stora städer i Europa som redan är på god väg med sina tunnelbroar.
Arbetet i EU har redan dragits igång, och Aleksander Gabelic utnyttjar de nätverk han har för att sätta sig in i frågan och medverka till en bra lösning för Linköpings del.
Tunneln placeras på en bro över Stångån, helt enkelt. Kompromissförslaget har väckt omedelbart intresse, det löser alla problem. Linköping får ett resecentrum i dagsljus med en vettig prislapp och samtidigt tunnelns alla fördelar. Det här är ett tidigare väl beprövat sätt att kombinera överfart och undergång och innebär rent tekniskt att man uppnår en tredje ståndpunkt och därmed en form av triangulering.
Linköpings politiker har varit eniga om att de helst vill lägga järnvägsspåren i en eller flera tunnlar. Hög säkerhet kombineras med stadsförnyelse och möjligheter till bostadsbyggande. Det här är också det förslag som Trafikverket utgår från när en mer exakt kostnadskalkyl presenteras om tre veckor.
Prislappen har varit ett av de stora problemen. Mellan 12 och 18 miljarder kronor skulle lösningen komma att kosta. Dessutom finns en rad andra invändningar mot tunnelförslaget. Kritiker hävdar att priset kommer att bli ännu mycket högre och att det blir orimligt tidsödande att behöva ta sig 40 meter ner under markytan för byte mellan buss och tåg.
Men nu får Linköping alltså chansen att åka med på andra städers tunnelbroutredningar. Stadsfullmäktige i Köln är på god väg att konstruera om den kända bågformade Hohenzollernbron som leder tågtrafiken in mot centralstationen. I Venedig har stadens styresmän tagit krafttag för att prioritera vilka broar som kan utvecklas till moderna tunnel-broar, och vilka som helt enkelt måste stängas av. I London har en proteströrelse som vill rädda Tower bridge manifesterat sitt missnöje med ett flertal demonstrationer.
– Parlamentet har en arbetsgrupp som är mitt uppe i jobbet med utvecklings-processen, säger Aleksander Gabelic. Får jag väljarnas förtroende i EU-valet hoppas jag kunna ta plats där och jag har kontakter i kommissionen som jag kan utnyttja redan nu.