Det var 2004 som Pia Carlgren och hennes man Jonas bestämde sig för att lämna Stockholm och ta över makens familjegård. – Jag kan inte påstå att jag hade drömt om ett liv på landet. Men jag tyckte redan då att Linköping var en spännande kommun med mycket utveckling. Vi hälsade ju på i Linköping då och då.
Så lämnade hon sitt jobb på en stor kommunikationsbyrå och bostaden i centrala Stockholm. Hon och maken, som är agronom och ekonom, sa upp sig och de flyttade till gården i Gistad, strax öster om Linköping. Pia startade eget, kommunikationsbyrån Gnistra, tillsammans med Anna Albinsson.
– Att arbeta med strategisk kommunikation var något ganska nytt på den tiden. Det fanns många reklambyråer, och PR-byråer. Men här fanns en lucka. Det är nog en förklaring till att det gick väldigt bra och vi kunde växa och anställa, säger hon.
Samma år som Gnistra nominerades till Årets Företagare i Linköping, 2013, sålde de företaget till Identx. Pia Carlgren arbetade som tf vd på Östsvenska Handelskammaren och därefter chef för kommunikation och verksamhetsutveckling på Länsförsäkringar Östgöta. Det gjorde hon ända tills hon blev nyfiken på en jobbannons.
– Näringslivsdirektör i Linköpings kommun. Beskrivningen av tjänsten gjorde mig intresserad. Sedan blev jag även tillfrågad och jag ansökte om jobbet.
Hon kommer rakt in i elden. Linköping växer så att det knakar och många företag går som tåget. Samtidigt har både enskilda näringsidkare och organisationer som Företagarna och Svenskt näringsliv haft synpunkter på kommunens service och kontakt med företagen. Begreppet "Grävköping" har myntats i takt med alla byggprojekt och bland annat enskilda handlare har påverkats av att kunderna inte hittar in.
– Närmaste åren ska vi jobba mycket med att utöka vår service och förbättra dialogen. Vi ska lotsa företagen rätt och se till så att de får svar på vissa frågor direkt och att de också kan få underhandsbesked.
Hur då?– Vi kommer att etablera en företagsservice, som erbjuder företagen ”en väg in” till alla funktioner. Och löpande utveckla digitala tjänster. Tillgänglighet där kunden finns och bra kommunikation är generellt mycket mer prioriterat i dag än för bara några år sedan.
Linköping har i flera år haft ett helägt näringslivsbolag, Nulink med ett tiotal anställda, som skött mycket av kontakten med näringslivet. Efter ett utredningsarbete, som påbörjades innan Pia Carlgren tillsattes, beslutade man att centralisera verksamheten. Det betyder att Nulink som varumärke går i graven.
– Det är tydligare att Linköpings kommun står bakom alla aktiviteter och vi kommer närmare övriga förvaltningar. Vi behåller verksamheten, men fasar ut namnet Nulink under hösten. Kommunens näringslivskontor kommer att gå under namnet "Näringsliv och tillväxt" i stället, säger Pia Carlgren.
Vad händer med skuggstyrelsen för Nulink, som bestod av representanter från alla möjliga organisationer, till och med studenter?– Den kontakten med företag och organisationer kommer vi självklart att vilja behålla eftersom sådana mötesplatser är viktiga för kommunen. Men exakta former för hur har vi inte bestämt ännu.
Vad händer med planerna på en öppen arena för små företag inne i centrum?– De har funnits en sådan diskussion. Men det är inget som vi går vidare med just nu.
Hon pekar ut ett antal huvudspår i verksamheten. Det ena är den tidigare nämnda lotsfunktionen och digitaliseringen, det andra är näringslivsutveckling, bland annat Linköpings utvecklingsmiljöer med olika kluster av företag inom samma område. Ett tredje spår är kontakten med internationella vänkommuner.
– Den verksamheten tillhör nu Näringsliv och tillväxt. Vi kommer att arbeta ännu mer för att utbytena på olika sätt ska ge mervärden och allra helst nya marknader åt företag i liksom investeringar här i Linköping.
I sin yrkesroll beskriver Pia Carlgren sig som initiativrik, strategisk och bra på att se trender och på att prioritera.
Du kommer från det privata näringslivet, hur är det att arbeta i en politiskt styrd organisation?– Det är helt nytt för mig. Men det var ju också förutsättningen för det här jobbet och något som jag lockades av. Man kan tro att en kommun är en långsam verksamhet i jämförelse med näringslivet. Men om man ser till hur större företag jobbar, så går det inte alltid så snabbt där heller. En kommun ska ju också ha en viss tröghet inbyggd, för att besluten ska vara genomtänkta.
Efter tolv år i staden börjar hon att känna sig som en riktig Linköpingsbo.
– Ja, det är ju en fantastisk stad. Det finns så mycket positiva värden här och så många intressanta företag. Det är så många som utstrålar att man vill utveckla staden, på olika plan. Det är roligt!