De stora förändringarna i de nya tidtabellerna berör linje 2 och 4 till Lambohov. I dag går de två linjerna samma sträcka, men åt olika håll i en rundslinga och vid olika tider på dagen – linje 2 på förmiddagar, linje 4 på eftermiddagar.
– Det har inte varit helt lyckat. Framför allt fick vi inte den täckning vi ville ha i nordöstra Lambohov. Lambohov är ett område som växer och nu har dessutom Vallastaden kommit till. Därför gör vi om och satsar på två separata linjer med olika sträckningar, berättar Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Linje 2 kommer att gå från centrum via Garnisonen och Djurgården direkt in i Lambohov till hållplatserna Hemmansgatan, Bygdegatan, Odalgatan och Tegskiftesgatan.
Linje 4 går samma väg till Garnisonen men går sedan via Vallastaden och södra universitetsområdet till Lambohov, där den kör in norrifrån och ner till Landbogatan. Linje 4 kommer inte längre att köra genom Mjärdevi.
– De som jobbar inne i Mjärdevi kan välja linje 12, 20 och 22 eller gå från Teknikringen. De får lite färre turer att välja mellan nu, det är en avvägning vi har fått göra för att få snabbare turer för Lambohovsborna, säger Näsström.
Även linje 12 förändras från 10 december. Änggårdsskolan blir ändhållplats och bussen kör Universitetsvägen i stället för genom universitetet.
– Vi försöker köra snabbare och rakare linjer för att göra bussen mer attraktiv. Det innebär ibland att några får lite längre väg att promenera till bushållplatsen, men det tror vi att de kan acceptera när bussarna blir snabbare, säger Mattias Näsström.
En annan förändring 10 december är att hållplatsen Kompanigatan i Garnisonen läggs ner. Linje 10 mellan resecentrum och Tornby får tätare turer på söndagar och kommer nu att gå var 15:e minut. Nattbussen linje 257 till Lambohov läggs ner och ersätts av trafiken på linje 2 och 4.
Östgötatrafiken sätter in två nya bussar i Linköping för att klara de nya tidtabellerna, en utökning från 89 till 91.
– Det är en satsning. Vi vill ta större marknadsandelar och hoppas förstås få tillbaka pengarna i form av ökade biljettintäkter, säger Mattias Näsström.